MS schippers

Passion for Farming

Het loyaliteitsprogramma van MS Schippers

MS Schippers heeft het grootste assortiment agrarische benodigdheden voor de intensieve veehouderij. Met de slogan Passion for farming maakt het familiebedrijf duidelijk waarvoor het staat. Passion for Farming omvat de toewijding om het agrarisch ondernemen en alles wat daarbij hoort zo optimaal mogelijk te krijgen én te behouden voor zowel mens als dier.

Schippers is uitgegroeid tot een internationale onderneming met 350 medewerkers, 10.000 producten en 12 kantoren.

De Uitdaging

Vroeger kende MS Schippers haar klanten persoonlijk en kon zij middels persoonlijk contact optimaal inspelen op klantbehoeften en potentie. Letterlijk werden klanten bezocht met de SRV-wagen. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt. Met handelsactiviteiten in 12 landen, duizenden klanten en meer dan 10.000 producten is dit persoonlijke contact niet langer bij alle klanten te onderhouden.

Daarnaast is de agrarische markt de laatste jaren sterk veranderd. De boer van toen wordt steeds meer een manager. Gedreven door kennis is hij op zoek naar innovaties voor een succesvollere boerenonderneming. MS Schippers wil in de wereld van de boer dé partner zijn en haar ondersteunen in deze veranderende wereld.

MS Schippers heeft Dunck gevraagd een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen waarbij;

  • Bestaande klanten zich loyaler voelen en gedragen
  • Het loyaliteitsprogramma ook aantrekkelijk is voor nieuwe klanten
  • De potentie van de individuele klant (sneller) in kaart wordt gebracht
  • Duurzaam invulling wordt gegeven aan de groeidoestellingen, inclusief de stimulatie van het online verkoopkanaal
  • Er een eerlijk, transparant en duidelijk privilegeprogramma wordt ingericht die past bij de relatie tussen MS Schippers en de individuele klant
  • De bestaande marketing en salesaanpak gestructureerd wordt
  • Het programma zorgt voor een professionalisering van de interne organisatie en een instrument is om interne processen efficiënter in te richten
  • Het loyaliteitsprogramma invulling en richting geeft aan de nieuwe positionering van MS Schippers als dé partner van de boer

Onze aanpak

In een pressure cooking model hebben we in een korte tijd de conceptontwikkeling van het loyaliteitsprogramma gerealiseerd. Hierbij is het project grotendeels in-house bij MS Schippers uitgevoerd.

Om te komen tot een gefundeerd concept loyaliteitsprogramma is de bewezen methodiek uitgevoerd in 4 fasen:

  1. Intake & analyse
  2. Strategie
  3. Loyalty Concept
  4. Operationeel concept

Tijdens de eerste fase is een uitgebreid onderzoek gedaan naar de huidige klantloyaliteit, loyaliteitsaanpak en zijn belangrijke inzichten verzameld. Leuk detail is dat onze loyalty consultants letterlijk met de voeten in de klei hebben gestaan om de klanten volledig te doorgronden. Er zijn interviews afgenomen onder medewerkers en bij boeren op locatie in de drie landen (NL, BE, DU).

Vervolgens is op basis van de belangrijkste inzichten en kaders de loyalty strategie bepaald. Zo zijn er fundamentele keuzes gemaakt rondom doelgroepen, doelstellingen en de filosofie van de loyaliteitsaanpak bij MS Schippers.

Op basis van bovengenoemde strategie is vervolgens het loyalty concept ontwikkeld. Zowel de voorkant (wat ziet, voelt, ervaart en ontvangt een deelnemer aan het programma), als de achterkant (organisatie, systemen, KPI’s) van het loyaliteitsprogramma zijn in detail uitgewerkt.

Het Resultaat

Op 1 april 2019 was het zover; het nieuwe A-Grow loyaliteitsprogramma van MS Schippers werd gelanceerd. Een gelaagd loyaliteitsprogramma waarbij klanten zowel financiële als emotionele privileges verkrijgen.

Afhankelijk van de aankopen over een periode van twaalf maanden ontvangt de klant een statusniveau in de vorm van een aantal sterren. Deze sterren bepalen welke voordelen je krijgt en welk kortingspercentage klanten ontvangen over toekomstige aankopen. Het AGROW Loyalty Programma is transparant, eerlijk en de basis voor een duurzame samenwerking.

Naast de grote voordelen voor de klant is het loyaliteitsprogramma een succesvol instrument gebleken voor de binnen- en buitendienst, heeft het gezorgd voor een efficiëntere bedrijfsvoering en draagt het bewezen bij aan de groeidoelstellingen van MS Schippers.