Effectief en succesvol je donateurs behouden
Succesvol bouwen aan
donateurs-loyaliteit
Steeds meer goede doelen ervaren dat donateursloyaliteit niet vanzelfsprekend is. Na de kostbare werving valt er nog veel werk te verrichten wat betreft donateurs behouden en binden. Dunck heeft meer dan 15 jaar ervaring in de charitatieve sector en ontwikkelde een effectieve methodiek om gericht te bouwen aan donateursloyaliteit. Door in te zetten op overtuiging en betrokkenheid stimuleren we zowel duurzame loyaliteit in gevoel als gedrag. Wil jij ook loyalere donateurs? Lees dan snel met welke oplossingen we jou kunnen helpen donateurs behouden!
Hoe helpen wij je
donateurs behouden?
Strategisch Loyalty Plan
Samen zetten we een breed gedragen Strategisch Loyalty Plan op. Hierin definiëren we loyaliteit en stellen we vast hoe dit binnen jouw werkterrein tot stand komt. Vervolgens bepalen we met welke projecten en activiteiten je loyaliteit bij jouw donateurs stimuleert. Middels een concrete en haalbare roadmap kan jouw organisatie hier de komende jaren stapsgewijs mee vooruit.
Welkomstcampagne
Elke geworven donateur verdient een warm welkom. In een welkomstcampagne bevestig je de gemaakte keuze en neem je de donateur mee door het verhaal van jouw organisatie. Deze cyclus beslaat een periode van een half jaar tot een jaar. Het resultaat? Een prettige donateurservaring, een mooi fundament voor de donateursrelatie en reducering van uitstroom.
Waarderingscampagne
Over het algemeen verwachten donateurs geen tegenprestatie voor hun donatie. Deze is gedaan uit liefdadigheid. Dit betekent echter niet dat jouw donateurs geen blijk van waardering verdienen. Samen gaan wij op zoek naar passende waarderingsmomenten die logisch en oprecht zijn. Hierdoor stimuleer je betrokkenheid en wordt verwaarlozing van donateurs voorkomen.
Retentie & Win-back
Donateurs kunnen om verschillende redenen hun steun (bijna willen) opzeggen. Met deze groep dient zorgvuldig omgegaan te worden. De retentiecampagne richt zich op het behoud van risicodonateurs. De winback-campagne richt zich op het liefdevolle afscheid en het opnieuw ontdekken. Hierdoor hoeft de opzegging niet altijd te eindigen in een definitief vaarwel.
Hoe meten wij donateursloyaliteit?
CSS Benchmark
De CSS is dé loyaliteitsmetric binnen de charitatieve sector en staat voor ‘Charity Support Score’. De jaarlijkse CSS Benchmark is een initiatief van Dunck en geeft inzicht in donateursloyaliteit van meer dan twintig goede doelen. Meld je aan als je ook benieuwd bent hoe loyaal en betrokken jouw donateurs zich voelen. Én hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere organisaties!
Kwantitatief onderzoek
Wat leeft er bij jouw donateurs? Hoe ervaren zij het donateurschap en wat zijn hun gedragsintenties? Deze inzichten doe je op door onze kwantitatieve onderzoeksmethodiek. Je weet hierdoor wat actuele ontwikkelingen zijn en doet nieuwe kennis op door onze aanbevelingen. Daarnaast wordt er aan jouw donateurs het signaal afgegeven dat hun stem er toe doet.
Kwalitatief onderzoek
Waarom heerst een bepaalde mening onder jouw donateurs en waar komt hun gedrag vandaan? Om meer inzicht te krijgen in onderliggende beweegredenen van jouw donateurs wordt er kwalitatief onderzoek opgezet. Door het achterhalen van drijfveren ga je effectiever aan de slag met pijnpunten en kansen, zonder eerst te gissen wat hieraan ten grondslag ligt.
Data & Dashboarding
Stuurinformatie over donateursloyaliteit is vaak versnipperd in de organisatie aanwezig. Wil je echt een volgende stap maken in loyalty, dan is centraal overzicht en inzicht nodig. Onze Loyalty Dashboards en rapportages bieden dit. Zo beoordeel je snel of jouw organisatie nog op de juiste loyaliteitskoers ligt, waar valkuilen liggen en waar tijdig bijgestuurd moet worden.