Succesvol bouwen aan donateursloyaliteit 

Succesvol bouwen aan donateurs loyaliteit 

Steeds meer goede doelen ervaren dat donateursloyaliteit niet vanzelfsprekend is. Na de kostbare werving valt er nog veel werk te verrichten om een donateur te binden en behouden. Dunck ontwikkelde een effectieve methodiek om gericht te bouwen aan donateursloyaliteit. Door in te zetten op overtuiging en betrokkenheid stimuleren we zowel duurzame loyaliteit in gevoel als gedrag. Wil jij ook loyalere donateurs? Lees dan snel met welke oplossingen we jou kunnen helpen!

Benieuwd waarmee we je kunnen helpen?

Benieuwd waarmee we je kunnen helpen?

Stimuleren van donateursbehoud

Donateurswerving is tijdrovend en kostbaar. Daarom is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat geworven donateurs niet direct door de achterdeur weer uitstromen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan: veel donateurs maken om de zoveel tijd op welke doelen ze willen steunen, wat switchgedrag in de kaart speelt. Met een goede loyaliteitsaanpak verklein je de kans op uitstroom door structureel verbinding te creëren met je donateurs, en bouw je in plaats daarvan aan duurzame relaties.

Inzicht in donateursloyaliteit

Goede beslissingen voor loyaliteit beginnen met een diepgaand begrip van wat donateurs beweegt: hun gedrag én hun houding. Middels onderzoek en data analyse combineer je kwantitatieve inzichten met verhalen achter de cijfers en breng je kansen en risico’s in kaart. Met een dashboard of CSS benchmark maak je de belangrijkste metrics voor donateursloyaliteit meetbaar. Vervolgens ontwikkel je een data-gedreven aanpak als stuurwiel voor donateursloyaliteit.

Beperkte middelen en capaciteit

Je wilt een loyale schare donateurs, maar met beperkte tijd, budget en mankracht blijft loyaliteit vaak onderbelicht. Terwijl loyaliteit arbeidsintensief is, kan externe expertise helpen structureel vooruitgang te boeken. Een ervaren loyalty partner zorgt voor focus, slagkracht en continuïteit. Zo krijg je zonder overbelasting toch resultaat én borg je dat loyaliteit geen project is, maar een proces.

Een persoonlijke en passende aanpak

Niet elke donateur is hetzelfde: waar de een al jaren trouw is en je organisatie door en door kent, komt een ander net kijken, en staat weer een ander op het punt om afscheid te nemen. Daarnaast heeft elke donateur een eigen steunreden en communicatie voorkeuren. Middels segmentatie op de juiste kenmerken creeër je de persoonlijke aanpak die nodig is om elke donateur het verhaal te vertellen dat bij hem of haar de juiste snaar raakt.

Vergroten van donateurswaarde

De meeste waarde voor goede doelen zitten in hun bestaande donateursbestand. Toch benutten veel goede doelen de potentie van hun donateurs maar minimaal. Door donateurs met upgrade potentie te signaleren en gericht te activeren, kun je zowel hun financiële bijdrage als hun betrokkenheid vergroten. Zo vergroot je de lifetime value en creëer je ambassadeurs die jouw missie actief uitdragen.

Veranderende 
markt

De fondsenwervende wereld verandert snel: digitalisering, data gedreven werken én maatschappelijke polarisatie vragen om een agile aanpak. Donateurs verwachten transparantie, relevantie en betekenisvolle interactie op het moment dat het hen uitkomt. Wie niet bijblijft, loopt het risico onzichtbaar te worden of afbreuk te doen aan de geloofwaardigheid. Met een toekomstgericht plan speel je in op trends, blijf je relevant én vergroot je je impact.

Benieuwd wat er allemaal mogelijk is op het gebied van donateursloyaliteit?

In onze gratis inspiratiesessie nemen we je mee door verschillende, aansprekende
praktijkvoorbeelden uit de sector.

Hoe meten wij donateursloyaliteit?

CSS Benchmark

De CSS is dé loyaliteitsmetric binnen de charitatieve sector en staat voor ‘Charity Support Score’. De jaarlijkse CSS Benchmark is een initiatief van Dunck en geeft inzicht in donateursloyaliteit van meer dan twintig goede doelen. Meld je aan  als je ook benieuwd bent hoe loyaal en betrokken jouw donateurs zich voelen. Én hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere organisaties!

Kwantitatief onderzoek

Wat leeft er bij jouw donateurs? Hoe ervaren zij het donateurschap en wat zijn hun gedrags-intenties? Deze inzichten doe je op door onze kwantitatieve onderzoeksmethodiek. Je weet hierdoor wat actuele ontwikkelingen zijn en doet nieuwe kennis op door onze aanbevelingen. Daarnaast wordt er aan jouw donateurs het signaal afgegeven dat hun stem er toe doet.

Kwalitatief onderzoek

Waarom heerst een bepaalde mening onder jouw donateurs en waar komt hun gedrag vandaan? Om meer inzicht te krijgen in onderliggende beweegredenen van jouw donateurs wordt er kwalitatief onderzoek opgezet. Door het achterhalen van drijfveren ga je effectiever aan de slag met pijnpunten en kansen, zonder eerst te gissen wat hieraan ten grondslag ligt.

Data & Dashboarding

Stuurinformatie over donateursloyaliteit is vaak versnipperd in de organisatie aanwezig. Wil je echt een volgende stap maken in loyalty, dan is centraal overzicht en inzicht nodig. Onze Loyalty Dashboards en rapportages bieden dit. Zo beoordeel je snel of jouw organisatie nog op de juiste loyaliteitskoers ligt, waar valkuilen liggen en waar tijdig bijgestuurd moet worden.

Wil jij starten met Loyalty Marketing?
Download dan de 10 tips van onze experts.

Met welke oplossingen bouwen wij aan donateursloyaliteit?

Met welke oplossingen bouwen wij aan donateursloyaliteit?

Strategisch Loyalty Plan

Samen zetten we een breed gedragen Strategisch Loyalty Plan op. Hierin definiëren we loyaliteit en stellen we vast hoe dit binnen jouw werkterrein tot stand komt. Vervolgens bepalen we met welke projecten en activiteiten je loyaliteit bij jouw donateurs stimuleert. Middels een concrete en haalbare roadmap kan jouw organisatie hier de komende jaren stapsgewijs mee vooruit.

Lead-to-gift campagne

Naast hun donateursbestand beschikken goede doelen vaak over een rijke base aan leads. Deze relaties tonen hun interesse in je organisatie, bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of door het tekenen van een petitie. Met een lead-to-gift maak je gebruik van de potentie van deze doelgroep en vergroot je de kans op conversie naar donateurs.

Welkomstcampagne

Elke geworven donateur verdient een warm welkom. In een welkomstcampagne bevestig je de gemaakte keuze en neem je de donateur mee door het verhaal van jouw organisatie. Deze cyclus beslaat een periode van een half jaar tot een jaar. Het resultaat? Een prettige donateurservaring, een mooi fundament voor de donateursrelatie en reducering van uitstroom.

Waarderingscampagne

Over het algemeen verwachten donateurs geen tegenprestatie voor hun donatie. Deze is gedaan uit liefdadigheid. Dit betekent echter niet dat jouw donateurs geen blijk van waardering verdienen. Samen gaan wij op zoek naar passende waarderingsmomenten die logisch en oprecht zijn. Hierdoor stimuleer je betrokkenheid en wordt verwaarlozing van donateurs voorkomen.

Welkomst-
campagne

Elke geworven donateur verdient een warm welkom. In een welkomstcampagne bevestig je de gemaakte keuze en neem je de donateur mee door het verhaal van jouw organisatie. Deze cyclus beslaat een periode van een half jaar tot een jaar. Het resultaat? Een prettige donateurs-ervaring, een mooi fundament voor de donateursrelatie en reducering van uitstroom.

Waarderings-
campagne

Over het algemeen verwachten donateurs geen tegenprestatie voor hun donatie. Deze is gedaan uit liefdadigheid. Dit betekent echter niet dat jouw donateurs geen blijk van waardering verdienen. Samen gaan wij op zoek naar passende waarderingsmomenten die logisch en oprecht zijn. Hierdoor stimuleer je betrokkenheid en wordt verwaarlozing van donateurs voorkomen.

Ontwikkelingscampagne

De grootste potentie voor het vergroten van je inkomsten uit particuliere fondsenwerving liggen niet bij het werven van donateurs, maar bij het benutten van de potentie binnen je huidige donateursbestand. Binnen een ontwikkelings-campagne identificeren we donateurs met een hoge upgradepotentie, en ontwikkelen we een aanpak om deze kans zo goed mogelijk te benutten.

Retentie & Winback

Donateurs kunnen om verschillende redenen hun steun (bijna willen) opzeggen. Met deze groep dient zorgvuldig omgegaan te worden. De retentiecampagne richt zich op het behoud van risicodonateurs. De winbackcampagne richt zich op het liefdevolle afscheid en het opnieuw ontdekken. Hierdoor hoeft de opzegging niet altijd te eindigen in een definitief vaarwel.

Ontwikkelings-
campagne

De grootste potentie voor het vergroten van je inkomsten uit particuliere fondsenwerving liggen niet bij het werven van donateurs, maar bij het benutten van de potentie binnen je huidige donateursbestand. Binnen een ontwikkelings-campagne identificeren we donateurs met een hoge upgradepotentie, en ontwikkelen we een aanpak om deze kans zo goed mogelijk te benutten.

Retentie & Winback

Donateurs kunnen om verschillende redenen hun steun (bijna willen) opzeggen. Met deze groep dient zorgvuldig omgegaan te worden. De retentiecampagne richt zich op het behoud van risicodonateurs. De winbackcampagne richt zich op het liefdevolle afscheid en het opnieuw ontdekken. Hierdoor hoeft de opzegging niet altijd te eindigen in een definitief vaarwel.



O.a. deze organisaties gingen je voor

Selectie van klanten waarvoor we meetbare groei in klantloyaliteit realiseren

Enkele cases over onze loyalty oplossingen

Partnerships en samenwerkingen

Goede Doelen Nederland - Donateursloyaliteit

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.