Ontdek de waarde van een klantdata-analyse
Ontdek de waarde van een
klantdata-analyse
Om vast te stellen hoe je organisatie presteert op het gebied van klantloyaliteit, is inzicht in zowel klantverloop, klantwaarde als klantbetrokkenheid nodig. Immers: loyale klanten blijven langer, besteden meer én doen meer. Door deze drie belangrijke loyalty KPI’s te meten krijg je een volledig beeld van de loyaliteit van jouw klanten. Een periodieke klantdata analyse is dan ook onmisbaar voor iedere organisatie. Niet alleen omdat het inzichtelijk maakt welke loyalty KPI’s specifiek aandacht behoeven, maar ook welke klantgroepen en -profielen.
Welke klantdata analyse past bij jouw vraag?
Churnanalyse
Loyaliteit komt zichtbaar tot uiting in gedrag. En klantverloop (ofwel churn) is daarin een belangrijke graadmeter. Des te meer klanten je verliest, des te meer geld je moet investeren om het verlies terug te winnen door nieuwe klanten te werven. Inzicht in uitstroom helpt je niet alleen na te gaan in hoeverre jouw organisatie een loyaliteitsprobleem heeft maar legt ook bloot wat voor type klanten snel of juist niet snel uitstromen zodat daar in de werving rekening mee gehouden kan worden. Check onze handige Churn Calculator!
CLV-analyse
Naast klantverloop is ook klantwaarde een belangrijke graadmeter voor loyaliteit. Loyale klanten blijven niet alleen langer, maar besteden gemiddeld ook meer. Inzicht in klantwaarde helpt je niet alleen na te gaan in hoeverre jouw organisatie een loyaliteitsprobleem heeft maar legt ook bloot waar groeikansen liggen, hoe je klantenbase is opgesteld en hoeveel je mag uitgeven om een nieuwe klant te werven. De Customer Lifetime Value (CLV) analyse helpt je hierbij. Check onze handige CLV Calculator!
RFM-analyse
Waar customer churn rate en Customer Lifetime Value (CLV) relevante KPI’s zijn voor organisaties met doorlopende klantrelaties, is de RFM-analyse uitermate geschikt voor organisaties met incidentele klantrelaties. Middels een RFM-analyse wordt duidelijk hoe recent, hoe vaak én hoe veel een klant koopt. En dus welke klanten het meest waardevol zijn voor je organisatie. Op basis van deze analyse kunnen verschillende klantsegmenten worden onderscheiden die elk een aparte benadering / opvolging verdienen. Check onze handige RFM Calculator!
Engagementanalyse
Organisaties hanteren een steeds bredere definitie van klantloyaliteit. Waar voor loyaliteit vooral gekeken werd naar klantverloop en klantwaarde, wordt nu steeds vaker ook klantbetrokkenheid, oftewel customer engagement, bekeken. Hoe betrokken zijn klanten bij je organisatie? Wie is in financieel opzicht waardevol (omdat ze veel omzet genereren)? En wie in niet-financieel opzicht (omdat ze je organisatie op andere manieren vooruit helpen)?
Segmentatie-analyse
De ene klant is de andere niet. Je kunt daarom je klanten niet zomaar over één kam scheren. Een segmentatie-analyse helpt je organisatie om op basis van uiteenlopende kenmerken diverse klantsegmenten te onderscheiden. Je staart je niet blind op koopgedrag, maar neemt ook andere relevante kenmerken mee. Zoals wervings-, persoons-, communicatie- en gedragskenmerken.
Impactanalyse
Investeer jij in een loyaliteitsprogramma- of campagne? Dan wil je ook weten welke impact je hiermee maakt op de loyaliteit van jouw klanten. In hoeverre draagt het programma en/of campagne bij aan lager klantverloop, hogere klantwaarde en hogere klantbetrokkenheid? De impactmeting helpt je om de effectiviteit van je programma en/of campagne te achterhalen en na te gaan in hoeverre het de investering waard is.
Wil jij ook meer klantinzicht?
Ontdek in onze downloads en lees onze blogs met welke metrics je jouw klantinzicht vergroot!