Vergroot klantinzicht met kwalitatief onderzoek
Vergroot klantinzicht met
kwalitatief onderzoek
Om het gedrag van klanten écht te begrijpen en te doorgronden, biedt kwalitatief klantonderzoek de uitkomst. Kom persoonlijk in gesprek met je klanten en hoor en zie van dichtbij wat er bij ze speelt. Waar zijn ze bijvoorbeeld ontevreden over? Wat is de dieperliggende oorzaak? En wat verwachten ze concreet van jou als organisatie? Kom het antwoord achter het antwoord te weten door zowel verbale als non-verbale signalen op te pikken tijdens de gesprekken met je klanten.
Kom het antwoord achter het antwoord te weten
Focusgroepen
Via focusgroepen breng je klanten bij elkaar aan tafel en ga je een groepsdiscussie aan. Vaak staat daarbij één onderwerp centraal zoals een product, dienst, promotie of communicatiemiddel. Focusgroepen lenen zich heel goed om specifieke voorbeelden voor te leggen aan je klanten. Doordat klanten op elkaar kunnen reageren ontstaat een levendige discussie en kunnen zowel verbale als non-verbale signalen worden opgepikt. Zowel in online als offline focusgroepen.
Interviews
Via 1-op-1 interviews kun je met een specifieke klant de diepte in. Het gesprek draait volledig om de klant waardoor hij of zij zich minder snel geremd voelt om zijn of haar mening te ventileren. Omdat van een groepsdiscussie geen sprake is, ben je echter wel afhankelijk van wat iemand op dat moment te zeggen heeft. Er kan gekozen worden voor online, offline en/of telefonische interviews. Ieder met hun eigen voor- en nadelen.
Ook inzicht in de attitude van je klanten?
Ontdek hieronder hoe je klantattitude inzichtelijk maakt!