Vergroot klantinzicht met kwantitatief onderzoek
Vergroot klantinzicht met
kwantitatief onderzoek
Om klanten op een effectieve en duurzame manier te behouden en hun maximale potentie te benutten is het belangrijk om te weten hoe betrokken klanten zich voelen. Maar ook wat hun verwachtingen, ervaringen, wensen en behoeften zijn. Kwantitatief onderzoek helpt je te achterhalen wat verschillende klantgroepen vinden, voelen én willen. Met dat inzicht kun je je producten, diensten, promoties en communicatie beter aan laten sluiten bij de behoeften van verschillende klantgroepen en de betrokkenheid en binding onder je klanten vergroten.
Welk kwantitatief onderzoek past bij jouw vraag?
Tevredenheidsonderzoek
Klanttevredenheid vormt de basis voor klantloyaliteit. Een ontevreden klant zal immers nooit een loyale klant worden. Het is dan ook belangrijk om de tevredenheid onder je klanten periodiek te monitoren zodat je weet hoe je je producten, diensten, promoties en communicatie steeds verder kunt verbeteren. Een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) biedt uitkomst.
Loyaliteitsonderzoek
Klanttevredenheid leidt echter niet altijd tot klantloyaliteit. Voor duurzame loyaliteit is vaak meer nodig dan alleen tevredenheid. Vandaar dat in steeds meer klantonderzoeken ook andere onderdelen worden meegenomen. Zoals in hoeverre klanten overtuigd zijn van je organisatie, zich betrokken voelen bij je organisatie en zaken willen blijven doen met je organisatie. Een loyaliteitsonderzoek is daar het juiste middel voor.
Exit-onderzoek
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. In verloren klanten gaat een schat aan informatie schuil. Wat waren de echte redenen voor hun vertrek? En wat kun je hiervan leren om toekomstige opzeggers te voorkomen en verloren klanten opnieuw voor je te winnen? Een exit-onderzoek maakt niet alleen de opzegredenen van klanten inzichtelijk, maar ook hun eventuele winbackpotentie.
Behoefteonderzoek
Een klantonderzoek hoeft niet alleen te gaan over tevredenheid of loyaliteit. Het kan ook een mooi middel zijn om de wensen en behoeften van je klanten in kaart te brengen. Wat verwachten klanten zoal van je organisatie? Wat zijn basisbehoeften (must haves), wat zijn prestatiefactoren (satisfiers) en wat zijn wow-factoren (delighters) voor je klanten? Een behoefteonderzoek geeft je dit inzicht en helpt je bij het stellen van de juiste prioriteiten.
Communicatieonderzoek
Communicatie is een belangrijk onderdeel binnen je dienstverlening. Al heb je nog zulke goede producten en diensten, zonder goede klantcommunicatie ben je nergens. Met een communicatieonderzoek kom je te weten hoe klanten de communicatie van je organisatie ervaren en wat ze aan communicatie verwachten. En daarmee ook in hoeverre hun verwachtingen worden waargemaakt (en misschien zelfs overtroffen).
Concurrentieonderzoek
Waar de meeste klantonderzoeken zich focussen op de eigen organisatie, focust een concurrentieonderzoek zich ook op de andere spelers in de markt. Een concurrentieonderzoek maakt inzichtelijk in hoe je organisatie zich verhoudt t.o.v. je directe concurrenten op belangrijke elementen zoals prijs, kwaliteit en service. Wat zijn je USP’s? En wat zijn de USP’s van anderen? Met behulp van deze inzichten kun je jouw organisatie slimmer positioneren.
Ook inzicht in de attitude van je klanten?
Ontdek hieronder hoe je klantattitude inzichtelijk maakt!