Succesvol bouwen aan ledenloyaliteit
Succesvol bouwen aan leden loyaliteit
Steeds meer verenigingen ervaren dat de maatschappij individualiseert. Terwijl een grote en actieve achterban juist essentieel is om samen wat te kunnen bereiken. Maar toenemende vergrijzing en afnemende gepercipieerde waarde en betrokkenheid maken het lastig om leden te behouden. Extra belangrijk dus om in direct contact te blijven met leden en hen toegevoegde waarde te blijven bieden. Geen “one size fits all” methode, maar een persoonlijke en gesegmenteerde aanpak die rekening houdt met de wensen van leden.
Dunck werkt al meer dan 20 jaar voor uiteenlopende verenigingen in heel Nederland: brancheorganisaties, beroepsverenigingen, belangenclubs en omroepen. Ook op zoek naar loyale leden? Lees dan snel bij welke uitdagingen wij kunnen helpen.

Benieuwd waarbij we je kunnen helpen?
Stimuleren van ledenbehoud
Ledenwerving is tijdrovend en kostbaar. Daarom is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat nieuwe leden niet direct door de achterdeur weer uitstromen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan: leden die niet overtuigd zijn van het lidmaatschap hebben een hoog uitstroomrisico. Met een goede loyaliteitsaanpak vergroot je de binding tussen lid en organisatie, en bied je leden een extra reden om bij je te blijven.
Inzicht in
ledenloyaliteit
Goede beslissingen voor loyaliteit beginnen met een diepgaand begrip van wat leden beweegt: hun gedrag én hun houding. Middels onderzoek en data analyse combineer je kwantitatieve inzichten met verhalen achter de cijfers en breng je kansen en risico’s in kaart. Met een dashboard maak je de belangrijkste metrics voor ledenloyaliteit meetbaar. Vervolgens ontwikkel je een data-gedreven aanpak als stuurwiel voor ledenloyaliteit.
Beperkte middelen en capaciteit
Je wilt een loyale ledenbase, maar met beperkte tijd, budget en mankracht blijft loyaliteit vaak onderbelicht. Terwijl loyaliteit arbeidsintensief is, kan externe expertise helpen structureel vooruitgang te boeken. Een ervaren loyalty partner zorgt voor focus, slagkracht en continuïteit. Zo krijg je zonder overbelasting toch resultaat én borg je dat loyaliteit geen project is, maar een proces.
Een persoonlijke en passende aanpak
Niet elk lid is hetzelfde: waar de een al jaren trouw is en je organisatie door en door kent, komt een ander net kijken, en overweegt weer een ander om op te zeggen. Daarnaast heeft ieder lid zijn eigen reden om zich bij je aan te sluiten. Middels segmentatie op de juiste kenmerken creëer je de persoonlijke aanpak die nodig is om elk lid het verhaal te vertellen dat voor hem of haar het meest waardevol is.
Stimuleren van gepercipieerde waarde
Steeds minder (potentiële) leden zien de toegevoegde waarde van een lidmaatschap bij een vereniging. Als vereniging is het daarom steeds belangrijker om naast je hoofddienst ook waardevolle extra’s aan te bieden. Met een passende loyalty propositie vergroot je de totale waarde die je aan je leden aanbiedt.
Veranderende
markt
De verenigingswereld verandert snel: o.a. vergrijzing, digitaliseren, en data-gedreven werken vormen belangrijke uitdagingen. Leden verwachten transparantie, relevantie en betekenisvolle interactie op het moment dat het hen uitkomt. Wie niet bijblijft, loopt het risico onzichtbaar te worden of afbreuk te doen aan de geloofwaardigheid. Met een toekomstgericht plan speel je in op trends, blijf je relevant én vergroot je je impact.
Met welke oplossingen bouwen wij aan ledenloyaliteit?
Échte inzichten in ledenloyaliteit
Wat leeft er bij jouw leden? Als je echt naar hen luistert, kun je jouw diensten beter afstemmen op de doelgroep. Je weet wat de actuele ontwikkelingen zijn en krijgt inzicht in hoe zaken beter en slimmer kunnen. Daarnaast geef je het signaal af aan jouw leden dat je echte interesse in hen hebt.
Ledenonderzoeken helpen je hierbij. Er zijn diverse onderzoeksmethoden. Ze kunnen strategisch, relationeel en operationeel worden ingezet. Het resultaat: inzicht in hoe je concreet kunt werken aan hogere ledenloyaliteit!
Strategisch
Loyalty Plan
Verenigingen besteden veel budget aan werving. Tegelijkertijd blijft ledenloyaliteit nog veel te vaak onderbelicht. Terwijl hier juist veel te winnen valt. Maar waar moet je beginnen? Wij helpen verenigingen bij het opstellen van een strategisch Loyalty Plan. We definiëren loyaliteit en stellen vast hoe dit bij jouw leden tot stand komt. Vervolgens bepalen we met welke projecten en activiteiten je loyaliteit bij jouw leden stimuleert. Middels een concrete en haalbare roadmap kun je hier de komende jaren stapsgewijs mee vooruit.
Voordeelprogramma
Een voordeelprogramma beloont een lid voor het ‘lid zijn’. Hierdoor creëer je toegevoegde waarde en laat je zien dat je leden een streepje voor geeft. Bijvoorbeeld met exclusieve voordelen, voorrang of voorrechten bij jouw eigen organisatie of bij geselecteerde partners. Je kunt middels een multi-layer structuur kiezen voor oplopende benefits. Daarmee stimuleer je ontwikkeling en behoud van waardevolle klanten. Het programma wordt op maat ontwikkeld zodat deze past bij de thematiek en doelstellingen van jouw vereniging.
Loyalty campagnes
Een lid doorloopt verschillende ontwikkelstadia na het afsluiten van een lidmaatschap. Binnen ieder stadium past een andere invulling van de leden journey om succesvol te bouwen aan ledenloyaliteit. Zo wil je nieuwe leden zich thuis laten voelen en trouwe leden bijvoorbeeld inspireren tot meer. Aan de andere kant wil je leden die twijfelen of zelfs opzeggen het liefst aan boord houden of in de toekomst vragen om weer terug te komen. Wij helpen verenigingen om onderdelen van de leden journey te optimaliseren.
Wat doen andere verenigingen om leden te binden en te behouden?
Ontdek het in ons meest recente sectoronderzoek voor verenigingen.

O.a. deze verenigingen gingen je voor
Selectie van klanten waarvoor we meetbare groei in klantloyaliteit realiseren

















