Zet de juiste koers uit met een loyalty strategie

Volg klantloyaliteit met een Loyalty Dashboard

Je wil graag real-time inzichten in de loyaliteit van jouw klanten. Hoe ontwikkelt klantverloop, klantwaarde, klantbetrokkenheid en klantattitude zich over tijd?  Maar ook als je investeert in een loyaliteitsprogramma en/of loyaliteitscampagnes is het belangrijk om te weten hoe effectief deze zijn én blijven. Dit inzicht helpt je om je programma’s en campagnes gericht te optimaliseren. Met een Loyalty Dashboard maken wij dit inzichtelijk voor jouw organisatie, zodat je altijd up-to-date bent en snel in kunt spelen op veranderingen.

 

Waaruit bestaat jouw ideale Loyalty Dashboard?

Klantverloop

Voor organisaties met veel structurele klantrelaties, zoals verenigingen (met leden), goede doelen (met structurele donateurs), mobiele providers en uitgeverijen (met abonnees), is inzicht in klantverloop, oftewel churn, essentieel. Het loyalty dashboard brengt kritieke churnmomenten en belangrijke churnfactoren in kaart op basis waarvan hoogrisicogroepen kunnen worden geïdentificeerd en kunnen worden benaderd middels een passende behoudscampagne.

Klantwaarde

Klantwaarde is een belangrijke graadmeter voor loyaliteit en betrokkenheid structurele en incidentele klantrelaties. Het loyalty dashboard brengt voor organisaties met structurele klantrelaties de Customer Lifetime Value (CLV) in kaart, zodat je weet hoeveel klanten over hun gehele klantperiode opleveren en hoeveel je mag investeren in klantwerving en klantbehoud. Voor organisaties met incidentele klantrelaties brengt het dashboard o.b.v. de RFM-analyse verschillende risico- en/of potentiegroepen in kaart.

Klantbetrokkenheid

Zeker voor organisaties met een divers relatiebestand en een divers productaanbod, is engagement (oftewel gedragsbetrokkenheid in brede zin) een belangrijke KPI welke middels het loyalty dashboard structureel in kaart wordt gebracht. Het laat niet alleen zien hoe betrokken relaties zijn op financieel vlak, maar ook op niet-financieel vlak. Daarmee gaat het dan ook niet alleen over klanten, maar over álle relaties die de organisatie heeft. Zo breed wordt maar zelden naar een relatiebestand gekeken. Zonde, want buiten het klantenbestand om ligt er vaak nog veel groeipotentie.

Klantattitude

Of je nu structurele of incidentele klantrelaties hebt, ook klantattitude is een essentieel onderdeel binnen het loyalty dashboard. Vooral omdat klantattitude de bron vormt voor uiteindelijke klantgedrag en daarmee zelfs klantgedrag kan voorspellen. Het loyalty dashboard laat zien in hoeverre klanten van plan zijn om klant te blijven, in hoeverre ze overtuigd zijn van de (producten en diensten van de) organisatie en in hoeverre ze zich emotioneel verbonden voelen met de organisatie.

Impact van loyalty journeys en campagnes  

Als marketeer of fondsenwerver zet je verschillende loyalty journeys en campagnes in om de relatie met je klanten, leden, donateurs of abonnees te verstevigen. Maar in hoeverre draagt een welkomstjourney of waarderingscampagne bij aan een lagere uitstroom of een hogere tevredenheid? Met ons loyalty dashboard kun je zowel meten hoe jouw journeys en campagnes op zichzelf presteren, als ontdekken welke impact ze hebben op de algehele klantloyaliteit en -betrokkenheid. Deze waardevolle inzichten stellen je in staat om voortdurend te optimaliseren, waardoor je het maximale uit jouw journeys en campagnes kunt halen.

Impact van loyaliteits-
programma
’s 

Met een loyaliteitsprogramma, zoals een voordeel- of spaarprogramma, zet je je klanten in het zonnetje. En een goed loyaliteitsprogramma verdient een gedegen evaluatie. Het loyalty dashboard laat het deelname-, spaar- en verzilvergedrag van deelnemers zien, waardoor je grip houdt op mogelijke kansen en uitdagingen. Door de belangrijkste verbeteringen bloot te leggen middels het dashboard, kun je je loyaliteitsprogramma steeds verder optimaliseren. En daarmee een programma bieden dat écht het verschil maakt voor je klanten en diens loyaliteit.

Ook grip houden op de loyaliteit van jouw klanten?

Ontdek hieronder hoe je klantgedrag inzichtelijk maakt!

 

Enkele organisaties die wij helpen met een Loyalty Dashboard

B2B
Loyalty Program
Loyaliteitsprogramma voor bloemisten
Dankzij Dunck Loyalty heeft Hoek Flowers een sterke marketingtool ontwikkeld om klantrelaties te verbeteren en klantgedrag gericht te stimuleren. De tool verhoogt klanttevredenheid en ontzorgt het marketingteam met geautomatiseerde campagnes. Bekijk hier het hele verhaal!
B2C
Loyalty Insights
Interactief Loyalty Dashboard
Lees hier over Audax Publishing, het mediabedrijf achter de titels zoals Vriendin, Weekend en Girlz. Ontdek hoe Dunck met een uitgebreide set Loyalty KPI's en een doordacht interactief dashboard de betrokkenheid heeft verbeterd.
Verenigingen
Loyalty Campaign
Welkomstprogramma voor leden
Wil je weten waarom het FNV Welkomstprogramma zo effectief is? Bekijk de strategie achter de maandelijkse verwelkoming van duizenden nieuwe leden en kom erachter hoe dit resulteert in aantoonbare tevredenheid. Klik en lees het hele verhaal!

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.