Fietsersbond

Focusgroepen onder leden

Fietsersbond

De Fietsersbond is een Nederlandse vereniging die opkomt voor de belangen van fietsers. Door middel van gerichte lobbyactiviteiten bij de politiek en ambtelijke organisaties op verschillende niveaus, streeft de vereniging ernaar het verkeersbeleid te verbeteren. Ook willen ze meer ruimte en veiligheid voor de fiets creëren en meer aandacht voor de bijdrage van de fiets aan gezondheid, duurzaamheid en levensgeluk.

De uitdaging

De Fietsersbond besteedt, naast het werven van nieuwe leden, ook steeds meer aandacht aan het binden en behouden van haar bestaande leden. Vanwege diverse maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de toenemende individualisering en digitalisering van de samenleving, staat de loyaliteit van leden steeds meer onder druk. Het is daarom belangrijker dan ooit om actief te werken aan ledenbinding en -behoud. Om dit effectief te doen, is inzicht in de betrokkenheid, wensen en behoeften van de leden essentieel. Met behulp van deze inzichten kan de Fietsersbond haar behoudsaanpak gericht gaan optimaliseren.

In samenwerking met Dunck heeft de Fietsersbond eerst een kwantitatief loyaliteitsonderzoek (vragenlijst) uitgezet onder haar actieve leden. Uit het kwantitatieve onderzoek bleek dat leden fietsveiligheid in Nederland als een van de belangrijkste activiteiten van de Fietsersbond beschouwen. Daarnaast werd er een grote groeipotentie gezien onder de leden, zowel in termen van tijd als financiële bijdragen. Om deze resultaten uit het kwantitatieve onderzoek nog beter te kunnen duiden, is kwalitatief vervolgonderzoek nodig.

Onze aanpak

Dunck heeft een drietal fysieke focusgroepen en één digitale focusgroep georganiseerd. Deze hybride aanpak, waarbij digitaal en fysiek wordt gecombineerd, kan de voordelen van beide benaderingen maximaliseren. Waar een digitale focusgroep laagdrempelig is, biedt een fysieke focusgroep een meer directe, persoonlijk interactie die ook non-verbale signalen onthult. Middels het kwantitatieve onderzoek is de interesse voor de focusgroepen opgehaald, waarna geïnteresseerde leden per e-mail werden uitgenodigd om hun beschikbaarheid door te geven. Op basis van de aanmeldingen zijn de dagen geselecteerd waarop de meeste deelnemers beschikbaar waren. Ook is er gekeken naar welke leden het meest interessant zijn om aan tafel te brengen o.b.v. profiel, open antwoorden, etc.

In totaal zijn er 40 leden uitgenodigd waarvan we er 32 gesproken hebben. Aan hen is gevraagd waarom ze de Fietsersbond zijn gaan steunen, welke verwachtingen, ervaringen, voorkeuren / ideeën m.b.t. fietsveiligheid in Nederland zij hebben en wat zij vinden van de inzet van de Fietsersbond hierbij. Om de focusgroepen goed te kunnen analyseren zijn er van de gesprekken video-opnames en notulen gemaakt. De belangrijkste bevindingen zijn vervolgens vastgelegd in een overzichtelijk rapportage waarbij de resultaten uit het kwantitatief onderzoek zijn gecombineerd met de resultaten uit het kwalitatief De resultaten zijn vervolgens gepresenteerd aan een breder team.

Na afloop van het onderzoek is ook een terugkoppeling geweest richting leden over de onderzoekresultaten. Deze bestaat uit een e-mail met een infographic waarin op een leuke, visuele wijze de belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn vastgelegd.

Wil jij meer weten over de kracht van focusgroepen?
Lees het snel in onze blog!

Het resultaat

De focusgroepen hebben ons niet alleen in staat gesteld om de perspectieven, interacties en emoties van de leden te begrijpen, maar ook heeft deze combinatie (van kwalitatief en kwantitatief onderzoek) de interpretatie van het kwantitatieve onderzoek verrijkt. Vooral de ervaringen en verwachtingen m.b.t fietsveiligheid in Nederland zijn verduidelijkt. Zo zijn de belangrijkste oorzaken van fiets onveiligheid voor leden verduidelijkt, namelijk: de grote snelheidsverschillen, slechte infrastructuur en drukte op het fietspad. Ook zien de leden van de Fietsersbond tussen de lokale afdelingen graag wat meer samenwerking door gebruik te maken van elkaar kennis en expertise. Voor de landelijke organisatie zien ze daarentegen een wat meer ondersteunende, activistische opstelling voor zich. Met deze punten kan de Fietsersbond haar strategie voor een fietsveilig Nederland verfijnen naar de wensen en verwachtingen van haar leden. Dit bewijst maar weer dat ook verenigingen kunnen profiteren van kwalitatief (vervolg)onderzoek.

Meer succesverhalen

Om haar leden beter te begrijpen, heeft de Fietsersbond in samenwerking met Dunck een kwantitatief- én kwalitatief onderzoek opgezet. Met de resultaten hiervan kan de Fietsersbond haar strategie voor een fietsveilig Nederland verfijnen naar de wensen en verwachtingen van haar leden. Benieuwd naar de resultaten? Lees snel verder!
Verenigingen

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.