De Hersenstichting zet zich in om de hersenen gezond te houden, beter te behandelen en helpt mensen met een hersenaandoening mee te doen in de maatschappij. Zo zet de organisatie al 35 jaar alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen.
De Hersenstichting is voor het uitvoeren van haar werk grotendeels afhankelijk van de financiële steun van donateurs. De Hersenstichting besteedt naast werving daarom veel aandacht aan het binden en behouden van haar bestaande donateurs.
Het creëren van donateursloyaliteit biedt namelijk de mogelijkheid om uitval van donateurs te verlagen en retentie te verhogen. Het zorgt voor een toekomstbestendige manier van fondsenwerven, waarin niet alleen geld maar ook de relatie zelf centraal staat.
Voorafgaand aan het project is een loyaliteitsonderzoek gedaan onder donateurs van de Hersenstichting. Hieruit bleek dat veel donateurs zich sterk betrokken voelen met de problematiek, maar de scores op verbondenheid met de organisatie en waardering vanuit de Hersenstichting achterbleven. Dit gaf de doorslag om met de Waarderingskalender aan de slag te gaan.
Veel non-profit organisaties danken hun bestaansrecht aan het vertrouwen van donateurs. Alleen dat is al reden genoeg om hen hier regelmatig voor te bedanken. Daarnaast is het uitspreken van waardering een krachtig instrument om loyaliteit verder te versterken. Wanneer dit op een juiste manier gedaan wordt, kan het leiden tot een langere relatieduur, grotere betrokkenheid en een hogere klantwaarde.
Binnen een waarderingskalender worden de waarderingsmomenten verzameld, geplot en uitgewerkt: wat gaat er naar wie op welk moment?
Voor het opstellen van een Waarderingskalender heeft Dunck haar eigen methodiek ontwikkeld. Deze is ook bij de Hersenstichting toegepast en bestaat uit de volgende onderdelen:
Loyalty Intake – We begonnen met het analyseren van de waarderings- en bedankmomenten die de Hersenstichting al aanbood, gevolgd door een reflectie hierop. Daarna hebben we vastgesteld welke donateursgroepen zouden worden opgenomen in de kalender, inclusief hun aantallen, opt-ins en demografische kenmerken.
Loyalty Brainstorm – Op basis van de universele vriendschapsprincipes hebben we samen nagedacht over passende tools en uitingen richting donateurs. Altijd met aandacht voor de doelgroep en in lijn met de missie en doelstellingen van de Hersenstichting: gezonde hersenen voor iedereen.
Loyalty Concept – Met de inzichten en ideeën op zak zijn we aan de slag gegaan met de creatieve uitwerking van de waarderingsmomenten. Voor elk waarderingsmoment hebben we zorgvuldig bepaald wat het algemene idee is, wie de ontvangers zijn, op welk tijdstip en via welk kanaal het moment wordt verstuurd. Door alvast wat eerste visuele inkijkjes te geven, kwam de kalender echt tot leven!
Loyalty Roadmap – Ondanks dat het verleidelijk is om alles in één keer op te willen tuigen, was het goed om samen een prioritering aan te brengen en de uitrol te plotten in de tijd. Zo zijn we momenteel stapsgewijs de waarderingskalender samen aan het realiseren.
Met de waarderingskalender heeft de Hersenstichting een meerjarenplan liggen met originele contactmomenten die de relatie met de donateur versterken. Geen donateur wordt uit het oog verloren!
Benieuwd naar een waarderingsmoment van de Hersenstichting? Bekijk het hier: www.hersenstichting.nl/jublieum
© Copyright – Dunck B.V.
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.