Hoe lanceer je een succesvol B2B-loyaliteitsprogramma in minder dan 8 weken?

Geschreven door: Laurens Spijkers
Medewerker - Laurens - Dunck

Inhoud van dit artikel:

Inleiding

Ben je B2B-marketeer en wil je de loyaliteit van jouw klanten verhogen? Wij leggen je uit hoe je in 8 weken een B2B-loyaliteitsprogramma opzet. Uiteraard samen met een deskundige loyaliteitspartner. Van tekentafel tot succes in de praktijk.

Stap 1: Gameplan

De eerste stap is het opstellen van een gameplan. Hiermee zorg je voor inzicht in de huidige situatie en breng je de wensen met betrekking tot de toekomst in kaart. Hierbij zijn uiteraard ook de kaders waarbinnen je het programma kunt ontwikkelen van belang.

Breng je organisatie en doelgroep in kaart:

  • Beschrijf de stip op de horizon: waar wil je naar toe als organisatie?
  • Doelgroepen: voor wie is het loyaliteitsprogramma bedoeld, wat is het profiel en omvang van deze doelgroep en zijn er (grote) verschillen waar je rekening mee moet houden?
  • Doelstellingen: waartoe dient het loyaliteitsprogramma te leiden en op welke wijze breng je het succes in kaart?
  • Organisatie, systeem en budget: zijn er specifieke uitgangspunten, randvoorwaarden, mogelijkheden en beperkingen waar je rekening mee moet houden?

Stap 2: Loyalty Concept (week 1 tot en met 3)

Werk vervolgens een Loyalty Concept uit op papier. Dit vormt het kloppend hart van het programma. Je wilt geen dertien in een dozijn programma, maar een programma dat écht het verschil maakt. Met zowel zichtbare resultaten als een unieke klantbeleving die past bij jouw organisatie. Om dit te realiseren is het belangrijk om de basis van het programma goed uit te werken en te toetsen bij potentiële deelnemers.

Denk onder andere na over:

  • Het basisconcept: Hoe noem je het programma? Welke naam krijgen de punten en waar wil je het binnen de communicatie rondom het programma met je klanten over gaan hebben?
  • Deelname: Welke klanten kunnen meedoen en moeten zij zich bijvoorbeeld inschrijven?
  • Beloning: Aan welk gedrag ken je punten toe en welke puntwaarde ga je aanhouden?
  • Benefits: Voor welke beloningen kan een klant sparen en hoe kan hij deze verzilveren?
  • Campagnes: Hoe zorg je ervoor dat het programma na een jaar nog steeds enthousiaste spaarders heeft?

Ben je benieuwd naar alle onderdelen van een goed loyalty concept? Bel loyalty marketing specialist Dunck.

Stap 3: Operationeel Concept (week 2 en 3)

Parallel aan het uitwerken van het Loyalty Concept is het verstandig je te buigen over de organisatorische kant. Denk na over:

  • Systeem: Welk B2B-spaarprogramma systeem ga je gebruiken?
  • Data en data-uitwisseling: Welke data heb je nodig en hoe werkt de data-uitwisseling tussen de verschillende systemen?
  • AVG: Voldoen het loyalty concept en de bijbehorende data (verwerking) aan de privacywetgeving?
  • Fasering: Welke onderdelen wil je precies ‘live’ hebben na 8 weken? En wat komt later?
  • Organisatie: Welke stakeholders zijn betrokken en hoe ziet de onderlinge rolverdeling er uit?
  • Businesscase: Wat wil je dat het programma oplevert? Hoe zorg je ervoor dat het programma zichzelf terugverdient?

Er zijn verschillende technische oplossingen beschikbaar in de markt. Wil je weten hoe je een goede keuze maakt voor een B2B-spaarprogrammapartner? Download dan onze Checklist voor het selecteren van jouw B2B-spaarprogrammapartner

Na week 3: Bevries het concept

Wil je een succesvol programma opzetten in 8 weken? Zorg dan dat het concept na 3 weken af is. Dit vormt de briefing voor de creatie van middelen en de technische inrichting van de spaaromgeving.

Stap 4: Creatie (week 4 tot en met 6)

Is het concept klaar? Breng dan nu het programma tot leven. Denk na over:

  • De huisstijl: Wat wordt de look & feel? Welke kleuren, fonts en logo’s wil je gebruiken?
  • Basics: Schrijf teksten voor het spaarplatform, zoals uitleg over het programma, de algemene voorwaarden en het privacy statement.
  • Campagnes: Werk promotiemateriaal en activerende campagnes uit ter voorbereiding op een goede lancering. Bereid ook de campagnes voor die zorgen voor een goede onboarding van deelnemers.

Stap 5: Implementatie & testen (week 5 tot en met 8)

Vanaf week 5 start je loyalty partner met de inrichting van het B2B spaarprogramma-systeem. Daarnaast wordt in deze fase de uitwisseling van data gerealiseerd. Uiteraard is het belangrijk om alle technische onderdelen goed te testen. Je kunt zo zelf ervaren hoe het programma uitpakt. Voldoet het aan je verwachtingen?

Stap 6: Promotie & lancering (week 8)

Maak je klanten warm: over een paar dagen is het zover. Dit is het moment waar je naartoe hebt gewerkt. Breng ook alle medewerkers op de hoogte. Bellen klanten straks met vragen over het spaarprogramma? Dan kent iedereen de ins en outs. Lanceer het programma vervolgens ook extern: het staat live!

Meer weten?

Bovenstaand schema illustreert de stappen die nodig zijn om jouw loyaliteitsprogramma in 8 weken up & running te krijgen. Een loyalty partner helpt je om de juiste conceptuele keuzes te maken en kan de creatie, implementatie en lancering faciliteren. Wil je weten hoe je de perfecte partner voor jouw B2B-spaarprogramma kiest? Download onze checklist.

En wij? Wij zijn Dunck. Sinds 2002 zijn wij dé toonaangevende aanbieder van loyalty marketingoplossingen in Nederland. Benieuwd wat wij jou kunnen bieden? Onze loyalty specialisten denken graag met je mee. Neem contact op en laat je vrijblijvend inspireren.

 

Meer weten?
Wil je meer weten over wat een B2B spaarprogramma kan opleveren? Lees dan onze whitepaper: checklist voor het selecteren van jouw B2B-spaarprogramma partner.
Meer weten?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.