Vergeet niemand meer te bedanken met een waarderingskalender

klanttevredenheid
Leon Toonen
Loyalty Consultant

Veel organisaties danken hun bestaansrecht aan het vertrouwens van klanten, leden of donateurs. Alleen dat is al reden genoeg om klanten hier regelmatig voor te bedanken en te waarderen. Daarnaast is het uitspreken van waardering een krachtig instrument om loyaliteit te versterken. Wanneer dit op een juiste manier gedaan wordt, kan het leiden tot een langere relatieduur, grotere betrokkenheid en een hogere klantwaarde.

Spreek je geen waardering uit, of voelt het onpersoonlijk en onoprecht? Dan brokkelt loyaliteit langzaam af en neemt de kans toe dat een klant uiteindelijk bij je weg gaat. Een goed uitgewerkte Waarderingskalender helpt jouw organisatie om dit te voorkomen!

 

Inhoudsopgave

De Waarderingskalender

Elke relatie die vertrouwen stelt in de organisatie verdient erkenning en waardering. De mate van waardering dient hierin proportioneel te zijn aan de mate van support. Binnen de waarderingskalender wordt daarom onderscheid gemaakt tussen relatiegroepen op basis van:

  • Type relatie: contractueel of transactioneel
  • Klantwaarde: CLV en/of RFM metrics
  • Beschikbare gegevens en opt-ins

Zodra dit in kaart is gebracht, kunnen er weloverwogen keuzes worden gemaakt over de invulling en de kanalen voor de waarderingsmomenten.

Uitgangspunten waarderingsmoment

Bij een waarderingsmoment staat de relatie centraal (en de waardering voor hem/haar). Kenmerkend voor een waarderingsmoment is dat …

  • De relatie zowel de aanleiding als het middelpunt vormt
    • Wij willen iets voor jou betekenen
  • De relatie ‘iets’ terug ontvangt vanuit de organisatie
    • Dat doen we op deze manier
  • In de non-profit sector wordt de relatie niet gevraagd iets terug te doen
    • En we vragen je niet om ons extra te steunen/helpen

Een waarderingskalender wordt opgebouwd uit ‘jaarkalender’ momenten en ‘relatiekalender’ momenten.

 

Benieuwd hoe je een Loyalty Plan maakt op het gebied van donateursloyaliteit? Ontdek hier ons stappenplan!

Benieuwd hoe je een Loyalty Plan maakt op het gebied van donateursloyaliteit? Ontdek hier ons stappenplan!

Relatiekalender waarderingsmomenten

Bij een ‘relatiekalender’ moment ontvangen relaties (of een grote groep) de waardering op het moment dat het specifiek op hen van toepassing is. Meestal is dit een doorlopende campagne met getriggerde verzending.

Bijvoorbeeld:

  • Na extra aankoop of gift
  • Persoonlijke mijlpalen (verjaardag, verhuizing, trouwdatum, etc.)
  • Lustrum jaren (al … lang aangesloten bij de organisatie)

 

Jaarkalender waarderingsmomenten

Bij een ‘jaarkalender’ moment ontvangen alle relaties (of een grote groep) op hetzelfde moment de uiting. Een kalendermoment is universeel en geldt voor alle relaties.

Bijvoorbeeld:

  • Feestdagen
  • Inhaakdagen (de dag van …)
  • Oprichtingsdag van de organisatie

Het resultaat

Met een waarderingskalender heeft een organisatie een krachtige tool in handen die de relatie tussen de organisatie en de relatie versterkt. Het creëert overzicht en dwingt tot het maken van belangrijke keuzes over wie wanneer gewaardeerd wordt en op welke manier. Elk moment in de waarderingskalender is vervolgens zorgvuldig uitgedacht, met aandacht voor de doelgroep en in lijn met de missie en doelstellingen van de organisatie. Met als doel tot creatieve en oprechte waarderingsmomenten te komen. Zo wordt de band blijvend erkend, gewaardeerd en gevierd!

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Spreek je geen waardering uit, of voelt het onpersoonlijk en onoprecht? Dan brokkelt loyaliteit langzaam af en neemt de kans toe dat een klant uiteindelijk bij je weg gaat. Een goed uitgewerkte Waarderingskalender helpt jouw organisatie om dit te voorkomen!

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.