Greenpeace

Focusgroepen onder supporters

Focusgroepen onder supporters

Greenpeace is een internationale non-profitorganisatie die zich wereldwijd inzet voor milieubescherming, duurzaamheid en het behoud van biodiversiteit. Dit doen zij door grote milieuproblemen onder de aandacht te brengen. Hierbij stimuleren zij duurzame oplossingen door wetenschappelijk onderzoek, lobby, demonstraties en vreedzame confrontaties.

De uitdaging

De achterban van Greenpeace bestaat zowel uit financiële supporters (donateurs) als niet-financiële supporters (activisten). Ondanks hun verschillende betrokkenheid spelen beide groepen een belangrijke rol in het verwezenlijken van Greenpeace’s voortdurende missie om een ecologisch en duurzame wereld te bevorderen. Zeker ook omdat Greenpeace zelfstandig opereert en geen bijdragen van overheden en bedrijven accepteert.

Greenpeace heeft aangegeven dat ze zich meer willen richten op het binden en behouden van zowel hun financiële als niet-financiële supporters. Om dit te bereiken, heeft Greenpeace Dunck gevraagd om de betrokkenheid en verbondenheid onder hun huidige achterban te onderzoeken middels een kwantitatief onderzoek. Daarnaast heeft Greenpeace ook aangegeven dat er een wens is om het magazine te restylen, welke een belangrijke rol speelt om supporters betrokken te houden. Het kwantitatieve onderzoek heeft hier een eerste richting in gegeven. Toch is er meer verdieping vereist om de communicatie (nog beter) af te stemmen op de wensen van de supporters. Er is vooral diepgaander inzicht nodig in hoe supporters aankijken tegen het magazine, de verschillende rubrieken en welke mogelijkheden supporters zien om het magazine te verbeteren. Zowel inhoudelijk als visueel. Met het oog hierop, is een aanvullend kwalitatief onderzoek uitgevoerd in de vorm van focusgroepen.

Onze aanpak

Om deze resultaten verder te verdiepen is er gebruik gemaakt van digitale focusgroepen onder zowel financiële- als niet-financiële supporters van Greenpeace. Deze vorm van onderzoek is laagdrempelig, persoonlijk, interactief en biedt o.a. de mogelijkheid om concrete communicatie-uitingen voor te leggen aan de verschillende supportersgroepen. Voorafgaand aan de focusgroepen zijn de supporters benaderd middels een e-mailuitnodiging waarin zij hun beschikbaarheid konden opgeven. Op basis van de aanmeldingen zijn de dagen geselecteerd waarop de meeste deelnemers beschikbaar waren.

In totaal zijn er drie online focusgroepen georganiseerd, met gemiddeld 7 deelnemers, wat neerkomt op een totaal van 21 deelnemende supporters. Twee van deze focusgroepen bestonden uit financiële supporters, terwijl de derde focusgroep bestond uit niet-financiële supporters. Om een objectieve vergelijking van de resultaten mogelijk te maken, zijn aan beide groepen grotendeels dezelfde vragen gesteld, met betrekking tot hun steunreden en algemene communicatiebehoeften. Echter, vanwege de verschillen tussen de groepen en de verschillende communicatie die zij ontvangen, waren er ook verschillen in onderwerpen. Zo lag de nadruk onder financiële supporters op het Greenpeace magazine en onder niet-financiële supporters op de e-mailnieuwsbrief van Greenpeace.

Om deze focusgroepen goed te kunnen analyseren zijn ze vastgelegd in zowel video-opnames als notulen, waardoor de belangrijkste punten en thema’s konden worden geïdentificeerd. Hierbij werd voornamelijk gekeken naar patronen, overeenkomsten en verschillen in de reacties tussen de supporters, maar ook naar hoe de resultaten uit het kwalitatieve onderzoek zich verhouden tot die uit het eerdere kwantitatieve onderzoek.

Weten hoe loyaal jouw klanten zich voelen?
Ontdek het hier in onze whitepaper ‘Loyaal voelen’

Het resultaat

De focusgroepen hebben Greenpeace in staat gesteld om de perspectieven, meningen en emoties van de supporters te begrijpen. Vooral de verwachtingen met betrekking tot het magazine zijn verduidelijkt onder de financiële supporters. Op dezelfde wijze zijn de verwachtingen onder de niet-financiële supporters verhelderd met betrekking tot de e-mailnieuwsbrief. Zo heeft Greenpeace een goed beeld gekregen van de huidige communicatie en hoe deze verder geoptimaliseerd kan worden voor beide supportersgroepen.

Meer succesverhalen

Middels focusgroepen heeft Dunck diepgaande inzichten weten te verkrijgen in de wensen en behoeften van meerdere supportersgroepen van Greenpeace.
Charity

Download nu!

Hoe loyaal voelen jouw klanten zich?

  • Krijg inzicht in de emotionele aspecten van loyaliteit
  • Verbind klanten op een dieper niveau met je organisatie
  • Haal meer uit je bestaande klantenbestand

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.