Wat is de NPS en hoe bereken je dit?

Remko Nooijen
Sr. Loyalty Insight Consultant

Wat is de NPS en hoe bereken je dit?

De Net Promoter Score (NPS), een metric die de laatste decennia enorm aan bekendheid heeft gewonnen en inmiddels niet meer weg te denken is uit klanttevredenheidsonderzoeken. Maar wat is de NPS precies, hoe kun je je eigen NPS berekenen en waar kun je het voor gebruiken? Dat kom je in deze blog te weten. Lees dus snel verder!

Inhoudsopgave

Wat is de NPS?

Wat is de NPS? Laten we beginnen bij het begin: Fred Reichheld, management consultant van het Amerikaanse Bain & Company, deed in samenwerking met het bedrijf Satmetrix in 2013 onderzoek naar de snelste en meest eenvoudige manier om klanttevredenheid en toekomstige groei te meten. De gewenste metric moest eenvoudig te berekenen én uit te leggen zijn. En zo was de Net Promotor Score (NPS) geboren. De NPS meet tevredenheid door te vragen naar de intentie van de klant om een product of organisatie aan te bevelen.

De achterliggende gedachte is simpel: als je graag een bepaald product gebruikt of zaken doet met een bepaalde organisatie, wil je dit maar al te graag delen met anderen. En juist omdat je niet ‘zomaar’ een product of organisatie aanbeveelt, zegt de NPS veel over iemands oprechte tevredenheid en loyaliteit. Dit in tegenstelling tot andere veelgebruikte metrics waaronder de Customer Satisfaction Score (CSAT) die naar een meer oppervlakkige vorm van tevredenheid vraagt. De CSAT is namelijk gericht op een emotie (en dus geen intentie) waardoor het minder goed in staat is om daadwerkelijke groei te voorspellen.

Wat is de NPS, de berekening

De NPS gaat dus over aanbeveelintentie. Maar hoe meet je de NPS precies? Nou, dat is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft je klanten maar één, simpele vraag te stellen. Namelijk de volgende:

“Hoe waarschijnlijk is het dat u organisatie X zou aanbevelen aan vrienden, familie of collega’s?”

Klanten dienen de vraag te beantwoorden op een schaal lopend van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot en met 10 (zeer waarschijnlijk). Wanneer een klant een score geeft, kan hij / zij ingedeeld worden in een van de onderstaande drie categorieën:

  • Detractors (criticasters): Deze klanten geven een score tussen de 0 en 6 en zijn klaarblijkelijk niet tevreden over je organisatie. Ze zouden je organisatie dan ook duidelijk niet aanbevelen. Er is zelfs een reële kans dat ze negatief over je organisatie spreken met anderen en daardoor het imago van je organisatie beschadigen.
  • Passives (passief tevreden): Deze klanten geven een score van 7 of 8. Ze zijn over het algemeen tevreden over je organisatie, maar niet dusdanig overtuigd dat ze het anderen zouden aanbevelen. Als een concurrent met een aantrekkelijk aanbod komt, is er een kans dat zij bij je organisatie weggaan.
  • Promoters (fans): Deze klanten geven een score van 9 of 10 en zijn zo enthousiast over je organisatie dat ze dit graag willen delen met anderen. Zij zijn je echte fans.

 

De NPS wordt berekend door het aandeel promoters te verminderen met het aandeel detractors. Dit levert een netto score op die kan variëren van -100 tot en met +100. Wat een goede of een slechte score is hangt sterk af van je type organisatie en het type branche waarin je opereert. Zo behalen organisaties uit de financiële sector (zoals banken, verzekeraars, financiële instellingen) over het algemeen minder hoge scores dan organisaties uit de industriesector (zoals bouwbedrijven, staalbedrijven, etc.) en transport- & logistieksector (postbedrijven, vervoersbedrijven, etc.). Simpelweg omdat binnen sommige branches klanten minder snel tevreden te krijgen zijn. Daarnaast kunnen de scores sterk verschillen per land en per cultuur. In een openhartige en vriendelijke consumenten cultuur zal een organisatie een hogere NPS hebben, dan in een harde en zakelijk cultuur.

Wat ia de NPS en hoe bereken je dit?
Wat is de NPS, de berekening

Weten hoe loyaal jouw klanten zich voelen? Ontdek het hier in deze whitepaper.

Weten hoe loyaal jouw klanten zich voelen? Ontdek het hier in deze whitepaper.

Wat is een goede NPS score?

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Verbeter klantloyaliteit met de Net Promoter Score (NPS)! In deze blog leer je wat deze score inhoudt en hoe je deze zelf kan berekenen om klanttevredenheid en bedrijfsresultaten te versterken.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu!

Hoe loyaal voelen jouw klanten zich?

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.