Succesvol bouwen aan ledenloyaliteit
Succesvol bouwen aan
leden-loyaliteit
Steeds meer verenigingen ervaren dat de maatschappij individualiseert. Terwijl een grote en actieve achterban voor verenigingen juist essentieel is. Samen bereik je meer dan alleen. Veel verenigingen zijn naast belangenbehartiger ook dienstverlener. Daardoor is een lidmaatschap niet volledig vergelijkbaar met het doneren aan een goed doel. Een vereniging heeft meer mogelijkheden om naast normatieve en affectieve binding ook calculatieve binding te stimuleren. Dunck werkt al meer dan 20 jaar samen met grote en kleinere verenigingen en ontwikkelde een effectieve methodiek om gericht te bouwen aan ledenloyaliteit. Wil jij ook loyalere leden? Lees dan snel welke oplossingen we o.a. inzetten.
Met welke loyalty oplossingen bouwen wij aan ledenloyaliteit?
Strategisch Loyalty Plan
Verenigingen besteden veel budget aan werving. Tegelijkertijd blijft ledenloyaliteit nog veel te vaak onderbelicht. Terwijl hier juist veel te winnen valt. Maar waar moet je beginnen? Wij helpen verenigingen bij het opstellen van een strategisch loyalty plan. We definiëren loyaliteit en stellen vast hoe dit bij jouw leden tot stand komt. Vervolgens bepalen we met welke projecten en activiteiten je loyaliteit bij jouw leden stimuleert. Middels een concrete en haalbare roadmap kun je hier de komende jaren stapsgewijs mee vooruit.
Voordeelprogramma
Een voordeelprogramma beloont een lid voor het ‘lid zijn’. Hierdoor creëer je toegevoegde waarde en laat je zien dat je leden een streepje voor geeft. Bijvoorbeeld met exclusieve voordelen, voorrang of voorrechten bij jouw eigen organisatie of bij geselecteerde partners. Je kunt middels een multi-layer structuur kiezen voor oplopende benefits. Daarmee stimuleer je ontwikkeling en behoud van waardevolle klanten. Het programma wordt op maat ontwikkeld zodat deze past bij de thematiek en doelstellingen van jouw vereniging.
Ledenonderzoek
Wat leeft er bij jouw leden? Als je echt naar hen luistert, kun je jouw diensten beter afstemmen op de doelgroep. Je weet wat de actuele ontwikkelingen zijn en krijgt inzicht in hoe zaken beter en slimmer kunnen. Daarnaast geef je het signaal af aan jouw leden dat je echte interesse in hen hebt.
Ledenonderzoeken helpen je hierbij. Er zijn diverse onderzoeksmethoden. Ze kunnen strategisch, relationeel en operationeel worden ingezet. Het resultaat: inzicht in hoe je concreet kunt werken aan hogere ledenloyaliteit!
Journey Optimalisatie
Een lid doorloopt verschillende ontwikkelstadia na het afsluiten van een lidmaatschap. Binnen ieder stadium past een andere invulling van de leden journey om succesvol te bouwen aan ledenloyaliteit. Zo wil je nieuwe leden zich thuis laten voelen en trouwe leden bijvoorbeeld inspireren tot meer. Aan de andere kant wil je leden die twijfelen of zelfs opzeggen het liefst aan boord houden of in de toekomst vragen om weer terug te komen. Wij helpen verenigingen om onderdelen van de leden journey te optimaliseren.