Succesvol bouwen aan ledenloyaliteit 

Succesvol bouwen aan 
leden-loyaliteit

Steeds meer verenigingen ervaren dat de maatschappij individualiseert. Terwijl een grote en actieve achterban voor verenigingen juist essentieel is. Samen bereik je meer dan alleen. Veel verenigingen zijn naast belangenbehartiger ook dienstverlener. Daardoor is een lidmaatschap niet volledig vergelijkbaar met het doneren aan een goed doel. Een vereniging heeft meer mogelijkheden om naast normatieve en affectieve binding ook calculatieve binding te stimuleren. Dunck werkt al meer dan 20 jaar samen met grote en kleinere verenigingen en ontwikkelde een effectieve methodiek om gericht te bouwen aan ledenloyaliteit. Wil jij ook loyalere leden? Lees dan snel welke oplossingen we o.a. inzetten.

Met welke loyalty oplossingen bouwen wij aan ledenloyaliteit?

Strategisch Loyalty Plan

Verenigingen besteden veel budget aan werving. Tegelijkertijd blijft ledenloyaliteit nog veel te vaak onderbelicht. Terwijl hier juist veel te winnen valt. Maar waar moet je beginnen? Wij helpen verenigingen bij het opstellen van een strategisch loyalty plan. We definiëren loyaliteit en stellen vast hoe dit bij jouw leden tot stand komt. Vervolgens bepalen we met welke projecten en activiteiten je loyaliteit bij jouw leden stimuleert. Middels een concrete en haalbare roadmap kun je hier de komende jaren stapsgewijs mee vooruit.

Voordeelprogramma

Een voordeelprogramma beloont een lid voor het ‘lid zijn’. Hierdoor creëer je toegevoegde waarde en laat je zien dat je leden een streepje voor geeft. Bijvoorbeeld met exclusieve voordelen, voorrang of voorrechten bij jouw eigen organisatie of bij geselecteerde partners. Je kunt middels een multi-layer structuur kiezen voor oplopende benefits. Daarmee stimuleer je ontwikkeling en behoud van waardevolle klanten. Het programma wordt op maat ontwikkeld zodat deze past bij de thematiek en doelstellingen van jouw vereniging.

Leden Journey Optimalisatie

Een lid doorloopt verschillende ontwikkelstadia na het afsluiten van een lidmaatschap. Binnen ieder stadium past een andere invulling van de leden journey om succesvol te bouwen aan ledenloyaliteit. Zo wil je nieuwe leden zich thuis laten voelen en trouwe leden bijvoorbeeld inspireren tot meer. Aan de andere kant wil je leden die twijfelen of zelfs opzeggen het liefst aan boord houden of in de toekomst vragen om weer terug te komen. Wij helpen verenigingen om onderdelen van de leden journey te optimaliseren. 

Loyalty Support Abonnement

Het bouwen aan ledenloyaliteit vereist doorlopende aandacht. Als marketeer heb je hiervoor allerlei instrumenten tot je beschikking. Maar hoe zet je deze zo optimaal mogelijk in? Je wilt immers continu stappen blijven zetten en je tijd effectief besteden. Dan is het fijn om een partij te hebben die op tactisch niveau met je meedenkt, waar je regelmatig mee kunt sparren of die in de operatie bijspringt als het even te veel of te complex wordt. Middels ons loyalty abonnement bieden we doorlopende en flexibele ondersteuning.

Wil jij ook succesvol bouwen aan ledenloyaliteit?

Deze verenigingen gingen je voor

Enkele cases over onze loyalty oplossingen

Ontwikkeling winbackcampagne
Dunck heeft voor Natuurmonumenten een programma ontwikkeld, waarmee contact kan worden onderhouden met uitgestroomde leden en een deel kan worden teruggewonnen .
Strategische Loyalty Plan voor donateurs
Dunck heeft voor de Milieudefensie een breed gedragen Loyalty Plan ontwikkeld, waarmee de komende jaren de loyaliteit van financiële relaties aantoonbaar vergroot kan worden.
Voordeelprogramma voor leden
Dunck heeft voor de FNV het programma Ledenvoordeel FNV ontwikkeld en is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en uitvoering van het programma.