Succesvol bouwen aan donateursloyaliteit 

Succesvol bouwen aan 
donateurs-loyaliteit

Steeds meer goede doelen ervaren dat donateursloyaliteit niet vanzelfsprekend is. Na de kostbare werving valt er nog veel werk te verrichten om een donateur te binden en behouden. Dunck heeft meer dan 15 jaar ervaring in de charitatieve sector en ontwikkelde een effectieve methodiek om gericht te bouwen aan donateursloyaliteit. Door in te zetten op overtuiging en betrokkenheid stimuleren we zowel duurzame loyaliteit in gevoel als gedrag. Wil jij ook loyalere donateurs? Lees dan snel met welke oplossingen we jou kunnen helpen!

Hoe bouwen wij aan donateursloyaliteit?

Strategisch Loyalty Plan

Samen zetten we een breed gedragen Strategisch Loyalty Plan op. Hierin definiëren we loyaliteit en stellen we vast hoe dit binnen jouw werkterrein tot stand komt. Vervolgens bepalen we met welke projecten en activiteiten je loyaliteit bij jouw donateurs stimuleert. Middels een concrete en haalbare roadmap kan jouw organisatie hier de komende jaren stapsgewijs mee vooruit.

Welkomstcampagne

Elke geworven donateur verdient een warm welkom. In een welkomstcampagne bevestig je de gemaakte keuze en neem je de donateur mee door het verhaal van jouw organisatie. Deze cyclus beslaat een periode van een half jaar tot een jaar. Het resultaat? Een prettige donateurservaring, een mooi fundament voor de donateursrelatie en reducering van uitstroom.

Waarderingscampagne

Over het algemeen verwachten donateurs geen tegenprestatie voor hun donatie. Deze is gedaan uit liefdadigheid. Dit betekent echter niet dat jouw donateurs geen blijk van waardering verdienen. Samen gaan wij op zoek naar passende waarderingsmomenten die logisch en oprecht zijn. Hierdoor stimuleer je betrokkenheid en wordt verwaarlozing van donateurs voorkomen.  

Retentie & Win-back

Donateurs kunnen om verschillende redenen hun steun (bijna willen) opzeggen. Met deze groep dient zorgvuldig omgegaan te worden. De retentiecampagne richt zich op het behoud van risicodonateurs. De winback-campagne richt zich op het liefdevolle afscheid en het opnieuw ontdekken. Hierdoor hoeft de opzegging niet altijd te eindigen in een definitief vaarwel.

Ben jij al bekend met de Charity Support Score?

Dé loyaliteitsmetric binnen de charitatieve sector

Hoe meten wij donateursloyaliteit?

CSS Benchmark

De CSS is dé loyaliteitsmetric binnen de charitatieve sector en staat voor ‘Charity Support Score’. De jaarlijkse CSS Benchmark is een initiatief van Dunck en geeft inzicht in donateursloyaliteit van meer dan twintig goede doelen. Meld je aan  als je ook benieuwd bent hoe loyaal en betrokken jouw donateurs zich voelen. Én hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere organisaties!

Kwantitatief onderzoek

Wat leeft er bij jouw donateurs? Hoe ervaren zij het donateurschap en wat zijn hun gedragsintenties? Deze inzichten doe je op door onze kwantitatieve onderzoeksmethodiek. Je weet hierdoor wat actuele ontwikkelingen zijn en doet nieuwe kennis op door onze aanbevelingen. Daarnaast wordt er aan jouw donateurs het signaal afgegeven dat hun stem er toe doet.

Kwalitatief onderzoek

Waarom heerst een bepaalde mening onder jouw donateurs en waar komt hun gedrag vandaan? Om meer inzicht te krijgen in onderliggende beweegredenen van jouw donateurs wordt er kwalitatief onderzoek opgezet. Door het achterhalen van drijfveren ga je effectiever aan de slag met pijnpunten en kansen, zonder eerst te gissen wat hieraan ten grondslag ligt.

Data & Dashboarding

Stuurinformatie over donateursloyaliteit is vaak versnipperd in de organisatie aanwezig. Wil je echt een volgende stap maken in loyalty, dan is centraal overzicht en inzicht nodig. Onze Loyalty Dashboards en rapportages bieden dit. Zo beoordeel je snel of jouw organisatie nog op de juiste loyaliteitskoers ligt, waar valkuilen liggen en waar tijdig bijgestuurd moet worden.

Deze goede doelen gingen je voor

Partnerships en samenwerkingen

Goede Doelen Nederland - Donateursloyaliteit
4DMC - Donateursloyaliteit
Data Inside - Donateursloyaliteit

Enkele cases over onze loyalty oplossingen

Charity
Loyalty Campaign
Welkomstprogramma voor donateurs
Voor het Liliane Fonds heeft Dunck een welkomstprogramma gerealiseerd dat de rationele en emotionele verbondenheid bij nieuwe donateurs stimuleert en uitstroom beperkt.
Charity
Loyalty Insights
Loyaliteitsonderzoek onder donateurs
Na onderzoek van Dunck is duidelijk geworden welke groepen sterk en minder sterk betrokken zijn bij CliniClowns. Op basis hiervan zijn verbeterpunten geïdentificeerd.
Charity
Loyalty Strategy
Strategische Loyalty Plan voor donateurs
Voor Milieudefensie heeft Dunck een breed gedragen Loyalty Plan ontwikkeld, waarmee de loyaliteit van financiële relaties aantoonbaar vergroot kan worden.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu!

Resultaten van de CSS Benchmark van 2021

  • Krijg inzicht in de Nederlandse donateursloyaliteit
  • Vergelijking tussen verschillende problematiek 
  • Uitgevraagd bij 20 goede doelen

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Dunck Loyalty Nieuwsbrief

Ben jij geïnteresseerd in:

  • De laatste ontwikkelingen op het gebied van donateursloyaliteit;
  • Tips van onze experts om effectief aan loyaliteit te bouwen;
  • Toegang tot gratis loyalty inspiratie, downloads en blogs.

Meld je aan voor de Dunck Loyalty Nieuwsbrief voor de charitatieve markt!

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.