Zet de juiste koers uit met een loyalty strategie
Behoud je klanten met een voordeelprogramma
Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om
klanten te behouden. Met een voordeelprogramma vergroot je de waarde en
aantrekkelijkheid van jouw totale aanbod voor klanten. Met de juiste mix van
voordelen beloon je klanten voor hun loyaliteit en stimuleer je tegelijkertijd
hun betrokkenheid. Het inzetten van een voordeelprogramma is hiermee een
win-win voor zowel jouw klanten als organisatie.
Kies de juiste mix aan voordelen
1. Kortingen
De meeste voordeelprogramma’s bevatten kortingen. Het uitgangspunt bij een korting is dat een klant minder hoeft te betalen of meer krijgt voor hetzelfde geld. Het kan gaan om kortingen op je eigen aanbod of om kortingen bij derden. In beide gevallen geldt: hoe exclusiever en royaler het aanbod, hoe krachtiger de werking.
2. Voorrang
Om een voordeelprogramma aantrekkelijker te maken, valt het aanbod uit te breiden met voorrang. Hierbij geef je jouw klanten een nadrukkelijk streepje voor. Bijvoorbeeld door hen als eerste op de hoogte te brengen van productlanceringen of als eerste toegang te geven tot evenementen en promoties.
3. Voorrecht
Wil je nog meer variatie aanbrengen in de mix aan voordelen? Dan is het toevoegen van voorrecht een interessante overweging. Hierbij geef je, eventueel een selecte groep, klanten een speciale behandeling. Bijvoorbeeld middels persoonlijke assistentie, exclusieve toegang, de beste plaatsen of limited editions.
4. Winacties
Wil je de betrokkenheid bij je voordeelprogramma verder vergroten? Dan zijn tijdelijke en afwisselende winacties een goede aanvulling. Afwisseling van voordelen zorgt bovendien voor een relevant haakje om met klanten te communiceren. Voor low interest producten is dit soms zelfs een hele fijne bijkomstigheid.
5. Cadeaus
In tegenstelling tot een korting is een cadeau volledig gratis. Klanten zijn hier vaak dol op. Maar heb je een groot klantenbestand, dan is dit wellicht niet voor iedereen haalbaar. Door met op=op acties, gratis trial periodes en/of gesponsorde cadeaus van derden te werken ontstaan soms nieuwe mogelijkheden.
6. Multi-layer
Zijn de verschillen tussen jouw klanten groot? Dan biedt een multi-layer insteek de oplossing. Hoe ‘loyaler’ de klant, hoe verder de voordelen oplopen. Denk hierbij aan het bereiken van de klassieke brons-zilver-goud status naarmate je langer klant bent en/of meer waarde vertegenwoordigt. Ga voor een creatieve invulling die past bij jouw merkidentiteit.
Wil jij ook een voordeelprogramma?
Download dan de ultieme gids voor het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma!