Waarom iedere organisatie een Loyalty Marketing Plan zou moeten hebben!

Leon Toonen
Loyalty Consultant

Waarom iedere organisatie een Loyalty Marketing Plan zou moeten hebben!

Iedere marketeer is bekend met het opstellen van een marketingplan. Vaak is dit een jaarlijks terugkerend ritueel. Hierbij wordt onderzoek verricht om tot inzichten over de markt, het bedrijf, de doelgroep en concurrenten te komen. Vaak mondt dit uit in een SWOT-analyse en confrontatiematrix. Deze analyses vormen de basis voor strategische keuzes en het samenstellen van de marketingmix. Daarna wordt het benodigde budget vastgesteld en een planning gemaakt. Tot zover niks nieuws.

Inhoudsopgave

Bestaande klantrelaties verdienen meer aandacht

Wat wij als voorvechters van klantloyaliteit helaas bij veel bedrijven merken, is dat – mede door deze traditionele aanpak – de aandacht voor bestaande klantrelaties onderbelicht blijft. Het marketingplan richt zich vaak onevenredig veel op de buitenwereld, terwijl bestaande klantrelaties het bestaansrecht van de onderneming vormen.

Door te weinig aandacht voor bestaande klantrelaties laat een organisatie kansen liggen. Het gevolg is dat uitstroomcijfers kunnen oplopen, de klantwaarde-potentie niet wordt benut en afbreuk van betrokkenheid en tevredenheid op de loer liggen. Voor een duurzame klantrelatie moet een organisatie dit juist zien te voorkomen. Een Loyalty Marketing Plan helpt hierbij.

Een Loyalty Marketing Plan biedt houvast

In samenwerking met de marketingafdelingen van toonaangevende Nederlandse organisaties (o.a. KWF, NLE, Ziggo) ontwikkelden wij een eenvoudig stappenplan voor het opstellen van een Loyalty Marketing Plan. Intussen wordt dit stappenplan door zowel grote als kleine organisaties in B2C en B2B werelden gebruikt.

Het stappenplan is bedoeld voor marketeers die weten dat ze ‘iets’ aan loyaliteit willen en/of zelfs moeten doen en dit op een doordachte manier willen aanpakken. Vragen die door het plan beantwoord worden zijn: wat, hoe, waar, wanneer, door wie en zelfs waarom je überhaupt ‘iets’ aan loyaliteit zou doen.

Wil jij weten hoe je een Loyalty Marketing Plan maakt? Download dan hier ons whitepaper voor een veelgebruikt stappenplan!

Wil jij weten hoe je een Loyalty Marketing Plan maakt? Download dan hier ons whitepaper voor een veelgebruikt stappenplan!

Volg deze vier eenvoudige stappen

In ons whitepaper delen we ons stappenplan om jouw eigen Loyalty Makting Plan op te stellen. Het Loyalty Marketing Plan kan dienen als zelfstandig plan of toegevoegd worden als onderdeel aan het bestaande marketingplan van een organisatie.

Onderdelen Loyalty Marketing Plan

  • Loyalty Analyse: Ontrafelen loyaliteitsproblematiek en stand-van-zaken
  • Loyalty Strategie: Meer jaren visie op loyaliteit en hoe daar te komen
  • Loyalty Paraplu: Overzicht van bestaande en nieuwe loyaliteitsprojecten
  • Loyalty Roadmap: Prioritering, fasering, toewijzing en uitwerking van projecten

 

Een Loyalty Marketing Plan ontwikkel je niet in 1 dag. Als jouw organisatie of marketingafdeling nog geen ervaring heeft met het opstellen van een dergelijk plan, is het aan te raden om hiervoor een externe specialist in te schakelen. Wij helpen je graag op weg.

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Een traditioneel marketingplan laat bestaande klantrelaties vaak onderbelicht. Op dit vlak laten organisaties kansen liggen. Een Loyalty Marketing Plan helpt deze kansen te identificeren.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu!

Vier handige stappen voor het opstellen van een krachtig Loyalty Marketing Plan

  • In vier stappen een effectief loyalty marketing plan opstellen
  • Krijg inzicht in belangrijke loyalty-pijlers
  • Maak een strategisch en toekomstgericht loyalty marketing plan

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.