Waarom iedere organisatie een Loyalty Marketing Plan zou moeten hebben

Leon Toonen
Loyalty Consultant

Waarom iedere organisatie een Loyalty Marketing Plan zou moeten hebben

Iedere marketeer is bekend met het opstellen van een marketingplan. Vaak is dit een jaarlijks terugkerend ritueel. Hierbij wordt onderzoek verricht om tot inzichten over de markt, het bedrijf, de doelgroep en concurrenten te komen. Vaak mondt dit uit in een SWOT-analyse en confrontatiematrix. Deze analyses vormen de basis voor strategische keuzes en het samenstellen van de marketingmix. Daarna wordt het benodigde budget vastgesteld en een planning gemaakt. Tot zover niks nieuws.

Inhoudsopgave

Wat wij als voorvechters van klantloyaliteit helaas bij veel bedrijven merken, is dat – mede door deze traditionele aanpak – de aandacht voor bestaande klantrelaties onderbelicht blijft. Het marketingplan richt zich vaak onevenredig veel op de buitenwereld, terwijl bestaande klantrelaties het bestaansrecht van de onderneming vormen.

Door te weinig aandacht voor bestaande klantrelaties laat een organisatie kansen liggen. Het gevolg is dat uitstroomcijfers kunnen oplopen, de klantwaarde-potentie niet wordt benut en afbreuk van betrokkenheid en tevredenheid op de loer liggen. Voor een duurzame klantrelatie moet een organisatie dit juist zien te voorkomen. Een Loyalty Marketing Plan helpt hierbij.

Hoe stel je een Loyalty Marketing Plan op?

Op basis van onze samenwerking met de marketingafdelingen van toonaangevende Nederlandse organisaties (o.a. KWF, NLE, Ziggo) ontwikkelden wij een methodische aanpak voor het opstellen van een Loyalty Marketing Plan. Intussen wordt deze methodiek door zowel grote als kleine organisaties in B2C en B2B werelden gebruikt.

Onze methodiek is bedoeld voor marketeers die weten dat ze ‘iets’ aan loyaliteit willen en/of zelfs moeten doen en dit op een doordachte manier willen aanpakken. Vragen die door het plan beantwoord worden zijn: wat, hoe, waar, wanneer, door wie en zelfs waarom je überhaupt ‘iets’ aan loyaliteit zou doen.

Onderdelen methodiek Loyalty Marketing Plan

  • Loyalty Analyse: Ontrafelen loyaliteitsproblematiek
  • Loyalty Strategie: Meer jaren visie op loyaliteit en hoe daar te komen
  • Loyalty Paraplu: Overzicht van bestaande en nieuwe loyaliteitsprojecten
  • Loyalty Roadmap: Prioritering, fasering, toewijzing en uitwerking van projecten

Weten hoe je werkt aan een strategisch fundament? Bekijk onze uitleg en neem contact met ons op.

Weten hoe je werkt aan een strategisch fundament? Bekijk onze uitleg en neem contact met ons op.

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Door een traditionele aanpak van het marketingplan worden bestaande klantrelaties onderbelicht. Hier laten organisaties kansen liggen. Een Loyalty Marketing Plan helpt hierbij.

Start de Loyalty Scan!

Doe de Loyalty Scan en ontdek waar jij kan verbeteren op het gebied van loyaliteitsmarketing. Na het invullen van de Loyalty Scan ontvang je een gratis rapport met punten waaraan je kan werken om jouw klanten nog loyaler te maken. 

* De Loyalty Scan opent in een nieuw venster. Deze kan je wegklikken na het afronden van de Loyalty Scan. 

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.