Wat is Customer Engagement en hoe meet je dit?
Het FAN-model van Dunck laat zien hoe je betrokkenheid en loyaliteit kunt verhogen door meer inzicht in emoties en gedrag van klanten. Ontdek snel hoe jij je eigen resultaten kan verbeteren!
Klantloyaliteit is een term die binnen vrijwel iedere organisatie regelmatig wordt gebruikt. Tegelijkertijd is het een term die vele definities kent. Daardoor kan het zijn dat jij hier net iets anders onder verstaat dan jouw collega’s. Gaat loyaliteit over klanttevredenheid? Of over klanten die vaak aankopen doen? Of misschien wel over allebei? In dit blog scheppen we duidelijkheid over de definitie en vertellen we je waarom klantloyaliteit zo ontzettend belangrijk is.
Met zoveel manieren om klantloyaliteit te definiëren, kunnen wij absoluut begrijpen waarom er enige spraakverwarring kan ontstaan. Wij, Dunck Loyalty Marketing, houden we ons al jaren bezig met dit prachtige fenomeen. Wij hebben daarom al vele definities voorbij zien komen. In de kern hebben alle definities één ding gemeen: het gaat over de relatie tussen een klant en een bedrijf.
Zelf hebben wij onderstaande definitie voor klantloyaliteit ontwikkeld:
“Klantloyaliteit is een diepgewortelde intrinsieke overtuiging die het herhaaldelijk kopen en gebruiken van producten en diensten veroorzaakt, ondanks situationele factoren, beschikbare alternatieven en marketingactiviteiten van derden.”
In bovenstaande definitie is duidelijk terug te zien dat loyaliteit zowel een houdings- als gedragscomponent in zich heeft. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Klantloyaliteit gaat dus zowel over zaken als tevredenheid (houding) als over zaken zoals het doen van aankopen (gedrag). In het blog ‘de fases van klantloyaliteit’ gaan we hier nog veel dieper op in.
Nu je weet dat klantloyaliteit zowel gaat over houding als gedrag kun je jezelf waarschijnlijk al wel een voorstelling maken van waarom dit belangrijk is. In het invloedrijke vakblad Harvard Business Review werd dit treffend geformuleerd:
“The development and retention of profitable customer relationships is VITAL TO THE HEALTH OF EVERY BUSINESS… Companies need to be concerned with the future revenue & profit streams associated with the ongoing satisfaction & retention of their core, profitable customer bases. The companies that FAIL TO RECOGNIZE THIS TRUTH overspend in marketing to acquire & retain less profitable, or even unprofitable customers and DO NOT SPEND ENOUGH ON KEEPING PROFITABLE ONES.”
Bedrijven die de loyaliteit van hun klantenbestand weten te verbeteren, zien hun winstgevendheid over het algemeen significant toenemen. Dit komt omdat loyale klanten:
• Langer klant blijven
• Vaker/meer uitgeven
• Minder geld kosten
• Vaker aanbevelen
• Data/kennis delen
Kortom, bedrijven die goed scoren op loyaliteit en snappen wat klantloyaliteit is, benutten het potentieel van hun klantenbestand beter. Mede om deze reden groeien de ‘loyaliteitsleiders’ in sectoren vaak veel sneller dan hun sectorconcurrenten.
Benieuwd hoe dit bij jou werkt? Ontdek hier hoe loyaal jouw klanten zich voelen. Download de whitepaper!
Benieuwd hoe dit bij jou werkt? Ontdek hier hoe loyaal jouw klanten zich voelen. Download de whitepaper!
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Het FAN-model van Dunck laat zien hoe je betrokkenheid en loyaliteit kunt verhogen door meer inzicht in emoties en gedrag van klanten. Ontdek snel hoe jij je eigen resultaten kan verbeteren!
In vier stappen leggen we je uit hoe je succesvol een loyaliteitsprogramma ontwerpt: van concept tot lancering. Benieuwd? Klik snel door!
Als marketeer wil je dat jouw doelgroep de juiste boodschap op het juiste moment ontvangt. Hiervoor wordt veelvuldig gebruik gemaakt van verschillende soorten campagnes. Maar welke campagne zet je in op welk moment?
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.