Wat levert een loyaliteitsprogramma op?
Naast dat we bij Dunck ervaren dat loyaliteitsprogramma’s erg effectief zijn, is dit ook herhaaldelijk bewezen in de wetenschap. Dit blog neemt je mee door verschillende bevindingen.
Klantloyaliteit is een term die binnen vrijwel iedere organisatie regelmatig wordt gebruikt. Tegelijkertijd is het een term die vele definities kent. Daardoor kan het zijn dat jij hier net iets anders onder verstaat dan jouw collega’s. Gaat loyaliteit over klanttevredenheid? Of over klanten die vaak aankopen doen? Of misschien wel over allebei? In dit blog scheppen we duidelijkheid over de definitie en vertellen we je waarom klantloyaliteit zo ontzettend belangrijk is.
Met zoveel manieren om klantloyaliteit te definiëren, kunnen wij absoluut begrijpen waarom er enige spraakverwarring kan ontstaan. Wij, Dunck Loyalty Marketing, houden we ons al jaren bezig met dit prachtige fenomeen. Wij hebben daarom al vele definities voorbij zien komen. In de kern hebben alle definities één ding gemeen: het gaat over de relatie tussen een klant en een bedrijf.
Zelf hebben wij onderstaande definitie voor klantloyaliteit ontwikkeld:
“Klantloyaliteit is een diepgewortelde intrinsieke overtuiging die het herhaaldelijk kopen en gebruiken van producten en diensten veroorzaakt, ondanks situationele factoren, beschikbare alternatieven en marketingactiviteiten van derden.”
In bovenstaande definitie is duidelijk terug te zien dat loyaliteit zowel een houdings- als gedragscomponent in zich heeft. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Klantloyaliteit gaat dus zowel over zaken als tevredenheid (houding) als over zaken zoals het doen van aankopen (gedrag). In het blog ‘de fases van klantloyaliteit’ gaan we hier nog veel dieper op in.
Nu je weet dat klantloyaliteit zowel gaat over houding als gedrag kun je jezelf waarschijnlijk al wel een voorstelling maken van waarom dit belangrijk is. In het invloedrijke vakblad Harvard Business Review werd dit treffend geformuleerd:
“The development and retention of profitable customer relationships is VITAL TO THE HEALTH OF EVERY BUSINESS… Companies need to be concerned with the future revenue & profit streams associated with the ongoing satisfaction & retention of their core, profitable customer bases. The companies that FAIL TO RECOGNIZE THIS TRUTH overspend in marketing to acquire & retain less profitable, or even unprofitable customers and DO NOT SPEND ENOUGH ON KEEPING PROFITABLE ONES.”
Bedrijven die de loyaliteit van hun klantenbestand weten te verbeteren, zien hun winstgevendheid over het algemeen significant toenemen. Dit komt omdat loyale klanten:
• Langer klant blijven
• Vaker/meer uitgeven
• Minder geld kosten
• Vaker aanbevelen
• Data/kennis delen
Kortom, bedrijven die goed scoren op loyaliteit en snappen wat klantloyaliteit is, benutten het potentieel van hun klantenbestand beter. Mede om deze reden groeien de ‘loyaliteitsleiders’ in sectoren vaak veel sneller dan hun sectorconcurrenten.
Benieuwd hoe dit bij jou werkt? Ontdek hier hoe loyaal jouw klanten zich voelen. Download de whitepaper!
Benieuwd hoe dit bij jou werkt? Ontdek hier hoe loyaal jouw klanten zich voelen. Download de whitepaper!
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Naast dat we bij Dunck ervaren dat loyaliteitsprogramma’s erg effectief zijn, is dit ook herhaaldelijk bewezen in de wetenschap. Dit blog neemt je mee door verschillende bevindingen.
Digitalisering, globalisering en toenemende concurrentie maken het een lastige tijd om klanten aan je te binden. In dit blog zetten wij het begrip ‘klantloyaliteit’ uiteen.
Het RFM model biedt inzichten in de groeimogelijkheden en potentiële waarde van klanten. In dit blog leggen we uit hoe je een RFM analyse uitvoert.
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.