Zet de juiste koers uit met een loyalty strategie

Zet de juiste koers uit met een klantloyaliteit strategie

Een goede klantloyaliteit strategie is essentieel. Een klantloyaliteit strategie geeft richting aan het ontwikkelen en behouden van winstgevende klantrelaties. Het zorgt voor een visie op klantloyaliteit, concrete doelstellingen en heldere kaders waarbinnen deze te behalen zijn. Met koppeling aan loyalty instrumenten, projecten en businesscases. Wij helpen jou om de juiste strategische koers te bepalen en ondersteunen je in praktijk bij het bouwen aan klantloyaliteit. 

Klantloyaliteit strategie

In vier stappen een effectief Loyalty Marketing Plan

1. Loyalty Analyse

Net als een traditionele marketingstrategie start ook de Loyalty Strategie met een analyse. Inzicht in de huidige situatie is cruciaal. Het plan dient namelijk goed aan te sluiten bij de businesscontext van de organisatie en haar klanten. Het accent voor deze analyse ligt op het in kaart brengen van de status rondom klantloyaliteit en huidige loyaliteitsaanpak. De uitkomsten van de analyse geven inzicht in de Loyalty- sterkten, zwakten, bedreigingen en kansen.

1. Loyalty Analyse

Net als een traditionele marketingstrategie start ook de Loyalty Strategie met een analyse. Inzicht in de huidige situatie is cruciaal. Het plan dient namelijk goed aan te sluiten bij de businesscontext van de organisatie en haar klanten. Het accent voor deze analyse ligt op het in kaart brengen van de status rondom klantloyaliteit en huidige loyaliteitsaanpak. De uitkomsten van de analyse geven inzicht in de Loyalty- sterkten, zwakten, bedreigingen en kansen.

2. Loyalty Kompas

Na een gedegen analyse wordt in het Loyalty Kompas een visie ontwikkeld op het gebied van klantloyaliteit. Hiermee heb je als organisatie een uitgangspunt bij het vaststellen of een project binnen de loyalty kaders van de organisatie valt. Zowel binnen dit traject als in de jaren daarna. Het Loyalty Kompas bestaat zowel uit onderdelen die bijdragen aan het begrijpen van klantloyaliteit (theoretisch) als onderdelen die helpen met het bouwen aan loyaliteit (praktisch).

2. Loyalty Kompas

Na een gedegen analyse wordt in het Loyalty Kompas een visie ontwikkeld op het gebied van klantloyaliteit. Hiermee heb je als organisatie een uitgangspunt bij het vaststellen of een project binnen de loyalty kaders van de organisatie valt. Zowel binnen dit traject als in de jaren daarna. Het Loyalty Kompas bestaat zowel uit onderdelen die bijdragen aan het begrijpen van klantloyaliteit (theoretisch) als onderdelen die helpen met het bouwen aan loyaliteit (praktisch).

3. Loyalty Paraplu

De Loyalty Analyse en het Loyalty Kompas vormen de basis voor het opstellen van de Loyalty Paraplu. Dit omvat een overkoepelend geheel van instrumenten en activiteiten om klantloyaliteit te meten en te stimuleren. Daarnaast worden concrete projecten aangedragen om loyaliteit te verankeren in de organisatie en continue aandacht hiervoor te borgen. De Loyalty Paraplu zorgt middels een logische structurering voor samenhang en overzicht van concreet uitvoerbare loyalty projecten.

3. Loyalty Paraplu

De Loyalty Analyse en het Loyalty Kompas vormen de basis voor het opstellen van de Loyalty Paraplu. Dit omvat een overkoepelend geheel van instrumenten en activiteiten om klantloyaliteit te meten en te stimuleren. Daarnaast worden concrete projecten aangedragen om loyaliteit te verankeren in de organisatie en continue aandacht hiervoor te borgen. De Loyalty Paraplu zorgt middels een logische structurering voor samenhang en overzicht van concreet uitvoerbare loyalty projecten.

4. Loyalty Roadmap

De loyalty projecten uit de Loyalty Paraplu worden vertaald naar een concrete Loyalty Roadmap. De Loyalty Roadmap bestaat o.a. uit het prioriteren, plannen en begroten van projecten. Ook de rolverdeling binnen en buiten de organisatie wordt vastgelegd. Hiermee heeft jouw organisatie een draaiboek voor de komende jaren om stapsgewijs klantloyaliteit te verhogen. Wanneer ook de Loyalty Roadmap is ontwikkeld, heeft de organisatie een volledige klantloyaliteit strategie in handen.

4. Loyalty Roadmap

De loyalty projecten uit de Loyalty Paraplu worden vertaald naar een concrete Loyalty Roadmap. De Loyalty Roadmap bestaat o.a. uit het prioriteren, plannen en begroten van projecten. Ook de rolverdeling binnen en buiten de organisatie wordt vastgelegd. Hiermee heeft jouw organisatie een draaiboek voor de komende jaren om stapsgewijs klantloyaliteit te verhogen. Wanneer ook de Loyalty Roadmap is ontwikkeld, heeft de organisatie een volledige klantloyaliteit strategie in handen.

Heeft jouw organisatie nog geen klantloyaliteit strategie?

We helpen je graag op weg met ons stappenplan. Zo laat je geen kansen meer liggen bij bestaande klantrelaties.

Enkele organisaties die wij helpen bij hun loyaliteitsstrategie

B2C
Loyalty Strategy
Strategisch Loyalty Plan
Van prijsvechter naar serieuze energieleverancier! Lees hier hoe deze verandering plaatsvond en hoe Dunck de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) geholpen heeft naar meer groei en meer succes.
Verenigingen
Loyalty Strategy
Contactstrategie voor leden
Wat maakt AVROTROS-leden loyaal? Zie in hoe ons innovatieve welkomstprogramma en doordachte loyaliteitsraamwerk de betrokkenheid van leden heeft versterkt. Ontdek het volledige succesverhaal met slechts één klik.
Charity
Loyalty Strategy
Visie op loyaliteit en strategie
Benieuwd naar het geheim achter 85% ledenbetrokkenheid van Amnesty International? Lees dan snel verder en ontdek hoe Amnesty samen met Dunck een vernieuwende visie heeft neergezet, inclusief het succes van de 'Mensenrechten Special'.

Aan de slag met Loyalty Marketing?

Download nu: vier handige stappen voor het opzetten van een Loyalty Marketing Plan!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.