Zet de juiste koers uit met een loyalty strategie
Zet de juiste koers uit met een klantloyaliteit strategie
Een goede klantloyaliteit strategie is essentieel. Een klantloyaliteit strategie geeft richting aan het ontwikkelen en behouden van winstgevende klantrelaties. Het zorgt voor een visie op klantloyaliteit, concrete doelstellingen en heldere kaders waarbinnen deze te behalen zijn. Met koppeling aan loyalty instrumenten, projecten en businesscases. Wij helpen jou om de juiste strategische koers te bepalen en ondersteunen je in praktijk bij het bouwen aan klantloyaliteit.
1. Loyalty Analyse
Net als een traditionele marketingstrategie start ook de Loyalty Strategie met een analyse. Inzicht in de huidige situatie is cruciaal. Het plan dient namelijk goed aan te sluiten bij de businesscontext van de organisatie en haar klanten. Het accent voor deze analyse ligt op het in kaart brengen van de status rondom klantloyaliteit en huidige loyaliteitsaanpak. De uitkomsten van de analyse geven inzicht in de Loyalty- sterkten, zwakten, bedreigingen en kansen.
1. Loyalty Analyse
Net als een traditionele marketingstrategie start ook de Loyalty Strategie met een analyse. Inzicht in de huidige situatie is cruciaal. Het plan dient namelijk goed aan te sluiten bij de businesscontext van de organisatie en haar klanten. Het accent voor deze analyse ligt op het in kaart brengen van de status rondom klantloyaliteit en huidige loyaliteitsaanpak. De uitkomsten van de analyse geven inzicht in de Loyalty- sterkten, zwakten, bedreigingen en kansen.
2. Loyalty Kompas
Na een gedegen analyse wordt in het Loyalty Kompas een visie ontwikkeld op het gebied van klantloyaliteit. Hiermee heb je als organisatie een uitgangspunt bij het vaststellen of een project binnen de loyalty kaders van de organisatie valt. Zowel binnen dit traject als in de jaren daarna. Het Loyalty Kompas bestaat zowel uit onderdelen die bijdragen aan het begrijpen van klantloyaliteit (theoretisch) als onderdelen die helpen met het bouwen aan loyaliteit (praktisch).
2. Loyalty Kompas
Na een gedegen analyse wordt in het Loyalty Kompas een visie ontwikkeld op het gebied van klantloyaliteit. Hiermee heb je als organisatie een uitgangspunt bij het vaststellen of een project binnen de loyalty kaders van de organisatie valt. Zowel binnen dit traject als in de jaren daarna. Het Loyalty Kompas bestaat zowel uit onderdelen die bijdragen aan het begrijpen van klantloyaliteit (theoretisch) als onderdelen die helpen met het bouwen aan loyaliteit (praktisch).
3. Loyalty Paraplu
De Loyalty Analyse en het Loyalty Kompas vormen de basis voor het opstellen van de Loyalty Paraplu. Dit omvat een overkoepelend geheel van instrumenten en activiteiten om klantloyaliteit te meten en te stimuleren. Daarnaast worden concrete projecten aangedragen om loyaliteit te verankeren in de organisatie en continue aandacht hiervoor te borgen. De Loyalty Paraplu zorgt middels een logische structurering voor samenhang en overzicht van concreet uitvoerbare loyalty projecten.
3. Loyalty Paraplu
De Loyalty Analyse en het Loyalty Kompas vormen de basis voor het opstellen van de Loyalty Paraplu. Dit omvat een overkoepelend geheel van instrumenten en activiteiten om klantloyaliteit te meten en te stimuleren. Daarnaast worden concrete projecten aangedragen om loyaliteit te verankeren in de organisatie en continue aandacht hiervoor te borgen. De Loyalty Paraplu zorgt middels een logische structurering voor samenhang en overzicht van concreet uitvoerbare loyalty projecten.
4. Loyalty Roadmap
De loyalty projecten uit de Loyalty Paraplu worden vertaald naar een concrete Loyalty Roadmap. De Loyalty Roadmap bestaat o.a. uit het prioriteren, plannen en begroten van projecten. Ook de rolverdeling binnen en buiten de organisatie wordt vastgelegd. Hiermee heeft jouw organisatie een draaiboek voor de komende jaren om stapsgewijs klantloyaliteit te verhogen. Wanneer ook de Loyalty Roadmap is ontwikkeld, heeft de organisatie een volledige klantloyaliteit strategie in handen.
4. Loyalty Roadmap
De loyalty projecten uit de Loyalty Paraplu worden vertaald naar een concrete Loyalty Roadmap. De Loyalty Roadmap bestaat o.a. uit het prioriteren, plannen en begroten van projecten. Ook de rolverdeling binnen en buiten de organisatie wordt vastgelegd. Hiermee heeft jouw organisatie een draaiboek voor de komende jaren om stapsgewijs klantloyaliteit te verhogen. Wanneer ook de Loyalty Roadmap is ontwikkeld, heeft de organisatie een volledige klantloyaliteit strategie in handen.
Heeft jouw organisatie nog geen klantloyaliteit strategie?
We helpen je graag op weg met ons stappenplan. Zo laat je geen kansen meer liggen bij bestaande klantrelaties.