Greenpeace

Strategisch Loyalty Plan voor supporters

Strategisch Loyalty Plan voor supporters

Greenpeace is een daadkrachtige non-profit organisatie die zich inspant voor een groene, duurzame wereld. De organisatie stelt grote milieuproblemen aan de kaak en stimuleert duurzame oplossingen door wetenschappelijk onderzoek, lobby, demonstraties en vreedzame en inventieve confrontaties.

De uitdaging

De problematiek waar Greenpeace zich voor inzet wordt elk jaar urgenter. Temperatuurrecords worden jaar op jaar verbroken en biodiversiteit holt wereldwijd achteruit. Om het tij te keren naar een groene en rechtvaardige wereld, heeft Greenpeace meer mensen nodig die zich bij hen aansluiten en hen op meer manieren en langer steunen.

De supporters van Greenpeace zijn sinds de oprichting de drijvende kracht achter de organisatie. Zij zijn dé reden dat de organisatie onafhankelijk en over de hele wereld kan werken. Het aantrekken van nieuwe financiële supporters is echter uitdagend. Wil Greenpeace ook in de toekomst duurzaam en efficiënt alle middelen werven die ze nodig heeft, dan is een focus op het behouden en betrekken van hun supporters van groot belang.

Daarom heeft Greenpeace, in samenwerking met Dunck, een Loyalty Plan ontwikkeld. Het Loyalty Plan dient als meerjarenvisie en meerjarenplan, waarmee Greenpeace de komende 5 jaar effectief kan bouwen aan supporterloyaliteit. Lees hier meer waarom wij geloven dat elke (non-profit) organisatie een Loyalty Plan zou moeten hebben.

 

 

Onze aanpak

Voor het opstellen van een Loyalty Plan heeft Dunck haar eigen methodiek ontwikkeld. Deze is ook bij Greenpeace toegepast en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Loyalty Analyse: inzicht in de huidige situatie en loyaliteitsaanpak en afstemming van de projectkaders.
  • Loyalty Kompas: strategisch fundament van het Loyalty Plan, inclusief relevante KPI’s.
  • Loyalty Paraplu: identificeren, definiëren en clusteren van relevante projecten en acties om loyaliteit te verhogen.
  • Loyalty Roadmap: prioritering van projecten, rolverdeling en financiële potentie van het Loyalty Plan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Loyalty Essentials: De basis op orde: alle projecten en activiteiten die het fundament vormen voor donateursloyaliteit. Dit betreft een van de projectclusters binnen de Loyalty Paraplu die overkoepelende projecten bevat ten behoeve van de beeldvorming van de organisatie, ongeacht de lifecycle-fase.
  • Loyalty Lifecycle: Wanneer loyalty-activiteiten worden afgestemd op de levenscyclus van de donateur, ontstaat er meer grip op de houding van donateurs. Dit onderdeel van het Loyalty Plan richt zich op het optimaliseren van de beleving binnen de Donor Lifecycle. Lees hier meer over de Donor Lifecycle.
  • Loyalty Insights: Loyaliteit in gevoel en gedrag dient ook gemeten te worden, zowel met betrekking op de organisatie algemeen, als specifiek per loyalty-activiteit. Dit cluster betreft het coördineren van de meting van loyaliteit, het monitoren van de ontwikkeling van donateursloyaliteit en het tastbaar maken van de effectiviteit van loyalty-activiteiten.
  • Loyalty Programs: Een loyaliteitsprogramma voegt onderscheidende waarde toe, waardeert de supporters op structurele basis en ontsluit een nieuw platform om loyaliteit te stimuleren. Dit cluster bevat diverse soorten loyaliteitsprogramma’s die aansluiten bij de behoeften van de doelgroep en gewenst gedrag stimuleren.
Heeft jouw organisatie nog geen Loyalty Plan?
Volg dan de 4 stappen uit ons whitepaper!

Het resultaat

Met het Loyalty Plan heeft Greenpeace een duidelijk meerjarenplan in handen. Er is draagvlak vanuit verschillende lagen en afdelingen in de organisatie om de projecten uit het Loyalty Plan daadwerkelijk in de praktijk uit te voeren. Binnen het Loyalty Abonnement met Dunck worden de loyalty-activiteiten opgetuigd, uitgerold en gemeten om zo samen te bouwen aan een loyale supportersbase.

Meer succesverhalen

Voor Greenpeace heeft Dunck een duidelijk Loyalty Plan ontwikkeld, waarmee de loyaliteit van supporters aantoonbaar vergroot kan worden.
Charity

Download nu!

Vier handige stappen voor het opstellen van een krachtig Loyalty Marketing Plan

  • In vier stappen een effectief loyalty marketing plan opstellen
  • Krijg inzicht in belangrijke loyalty-pijlers
  • Maak een strategisch en toekomstgericht loyalty marketing plan

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.