CSS Benchmark 2024 – Inschrijving geopend!
Ben jij als fondsenwerver benieuwd hoe loyaal en betrokken jouw donateurs zich voelen en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere organisaties? Meld je dan nu aan voor de jaarlijkse CSS Benchmark!
Niet iedere donateur is hetzelfde. De één is al jaren aangesloten bij de organisatie, de ander is gisteren binnengestroomd. De ene donateur raakt graag meer betrokken bij de organisatie, de ander vindt af en toe een update voldoende. Elk contactmoment dat de donateur ontvangt heeft invloed op zijn houding richting de organisatie. Dit kan positief uitpakken, of juist nét de plank misslaan. Wanneer een goed doel haar communicatie afstemt op de fase binnen de levenscyclus waarin de donateur zich begeeft, heeft deze meer grip op de houding van haar donateurs. En deze houding heeft op haar beurt weer invloed op loyaliteit in gedrag: het geven van geld, tijd en stem.
Bij het definiëren van een aantal loyaltyprojecten voor goede doelen volgen we in zekere mate de ‘cyclus’ van een donateur: welkom heten, elkaar leren kennen, waarderen en bedanken, doorontwikkelen, behouden en terugwinnen. Het werken aan de hand van deze fases maakt bouwen aan loyaliteit overzichtelijk en behapbaar. In dit blog nemen we je mee door de verschillende fases van de donor lifecycle.
Onder nieuwe donateurs is de uitstroom het grootst. En dat is zonde. Je investeert veel geld om nieuwe donateurs binnen te halen en vervolgens zeggen ze vaarwel. De reden? Er is nog geen relatie en er moet eerst iets worden opgebouwd. Aan het begin van de relatie is het daarom belangrijk om de donateur te bedanken voor de steun en het vertrouwen, de donateur welkom te heten en de goede keuze te bevestigen.
Warm welkom van de Hersenstichting
Na werving is het zaak ervoor te zorgen dat de donateur en de organisatie zich kunnen verdiepen in elkaars werelden en ervoor te waken dat het eenrichtingsverkeer wordt. Naast dat een goed doel de donateur op een inspirerende manier kan meenemen in haar geschiedenis, werkwijze en doelen, is het goed om genoeg interactie en luistermomenten te bieden en zo de donateur serieus te nemen.
De kracht van waardering zit hem in de verrassing en het niet vragen van een tegenprestatie. De authentieke, passende invulling en timing bepalen het succes. Het principe van wederkerigheid is uitstekend van toepassing om de relatie met je bestaande donateurs te versterken.
Bedankvideo van Amnesty International
Ontwikkeling vanuit een donateurswaarde perspectief gaat over cross- en upsell campagnes. Vanuit loyaliteit wordt hier bewust ook gekeken naar een andersoortige vorm van ontwikkeling. Namelijk de ontwikkeling van de relatie en de interactie tussen donateur en de organisatie en de proactieve contactmomenten die hier specifiek op gericht zijn. Zo raakt de donateur op meer diverse manieren betrokken bij de organisatie, in plaats van alleen door het geven van geld.
Benieuwd hoe je een Loyalty Plan maakt op het gebied van donateursloyaliteit? Ontdek hier ons stappenplan!
Benieuwd hoe je een Loyalty Plan maakt op het gebied van donateursloyaliteit? Ontdek hier ons stappenplan!
In deze fase besteedt men extra aandacht aan donateurs met een hoog opzegrisico. Dankzij campagnes die op een gepaste en authentieke manier de relatie versterken door extra in behoeftes te voorzien of de relatie centraal te stellen. Deze campagnes zijn bedoeld om te voorkomen dat donateurs vertrekken en moeten worden teruggewonnen met een duur winbackkanaal.
Een liefdevol afscheid: De donateur gaat zonder schuldgevoel weg en is verrast door de positieve opstelling. Hiermee wordt de basis gevormd voor een terugkeer. Het opnieuw ontdekken volgt hierna. Het terugwinnen van het vertrouwen en verbondenheid van verloren donateurs staat centraal.
Warm afscheid van Greenpeace
Het stapsgewijs opbouwen van donateursloyaliteit blijkt effectiever dan proberen om het in één keer te bereiken. De Donor Lifecycle geeft houvast en een duidelijke onderverdeling, waardoor jij effectief aan de slag kan gaan met het binden en behouden van donateurs.
Wil jij weten hoe je dat het best kan doen? Bekijk ons stappenplan en ontdek de mogelijkheden.
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Ben jij als fondsenwerver benieuwd hoe loyaal en betrokken jouw donateurs zich voelen en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere organisaties? Meld je dan nu aan voor de jaarlijkse CSS Benchmark!
In deze blog lees je het boeiende interview met Martine van der Heul, senior fondsenwerver bij Milieudefensie, over hoe hoe slimme loyaliteitscampagnes, zoals ‘happy calls’, een hechte band vormen en verbeteren met leden en donateurs.
De Charity Support Score is dé loyaliteitsmetric, ontwikkeld door Dunck, om de donateursloyaliteit jaarlijks te kunnen meten en vergelijken onder verschillende organisaties. In deze blog lees je hoe jij zelf de CSS kunt inzetten!
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.