Stichting het Gehandicapte Kind

Focusgroepen onder donateurs

Focusgroepen onder donateurs

Stichting het Gehandicapte Kind zet zich in voor kinderen met een handicap. De organisatie streeft naar een samenleving waarin kinderen met en zonder een handicap samen opgroeien. Waarin het volkomen normaal is dat ze bij elkaar op school zitten, samen spelen en sporten bij dezelfde sportvereniging. Met behulp van de steun van donateurs maakt Stichting het Gehandicapte Kind veel verschillende projecten mogelijk waardoor kinderen met een handicap gewoon mee kunnen doen en zich minder eenzaam voelen.

De uitdaging

Stichting het Gehandicapte Kind richt zich, naast het werven van nieuwe donateurs, ook steeds meer op het binden en behouden van bestaande donateurs. Om donateurs op een duurzame manier te binden en te behouden, is structureel inzicht nodig in hun betrokkenheid, beweegredenen, wensen en behoeften. Met behulp van deze inzichten kan Stichting het Gehandicapte Kind haar behoudsaanpak gericht gaan optimaliseren.

Jaarlijks wordt daarom in samenwerking met Dunck een kwantitatief loyaliteitsonderzoek (enquête) uitgezet onder donateurs. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe de betrokkenheid, beweegredenen, wensen en behoeften van donateurs zich de afgelopen jaren ontwikkelen en legt de belangrijkste kansen en uitdagingen bloot om de loyaliteit van donateurs te versterken.

Uit het kwantitatief onderzoek bleek o.a. dat donateurs niet altijd een even sterke binding ervaren met Stichting het Gehandicapte Kind (als organisatie). Terwijl tegelijkertijd bleek dat zij zich wel vrij sterk betrokken voelen bij het welzijn van kinderen met een beperking (als problematiek). Waar dit verschil precies vandaag komt, was nog niet geheel duidelijk geworden. Om hier een vinger achter te krijgen, is in samenwerking met Dunck aanvullend kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Het vervolgonderzoek diende daarnaast ook inzichtelijk te maken in hoeverre donateurs op de hoogte zijn van het werk van Stichting het Gehandicapte Kind en wat voor hen belangrijke en aansprekende onderdelen binnen het werk zijn. Dit zodat Stichting het Gehandicapte Kind daar in haar communicatie met donateurs rekening mee kan houden.

Onze aanpak

Dunck heeft een viertal digitale focusgroepen georganiseerd. Deze vorm van onderzoek is laagdrempelig, persoonlijk, interactief en biedt o.a. de mogelijkheid om concrete uitingen voor te leggen aan de verschillende donateursgroepen. Voorafgaand aan de focusgroepen zijn donateurs benaderd middels een e-mailuitnodiging waarin zij hun beschikbaarheid konden opgeven. Op basis van de aanmeldingen zijn de dagen geselecteerd waarop de meeste deelnemers beschikbaar waren. De geselecteerde kandidaten zijn vervolgens door Dunck nagebeld ter bevestiging.

Voorafgaand aan de focusgroepen heeft Dunck een script opgesteld en deze afgestemd met Stichting het Gehandicapte Kind. Het script geeft richting tijdens de gesprekken, maar is niet leidend. Vooral omdat het gesprek een gesprek moet blijven. Een natuurlijke discussie, waarbij iedereen voldoende kans krijgt om zijn of haar mening te geven.

In totaal zijn er 14 donateurs gesproken. Aan hen is gevraagd waarom ze Stichting het Gehandicapte Kind zijn gaan steunen en waarom ze dat wel of niet zouden blijven doen. Maar ook in hoeverre ze bekend zijn met de verschillende doelstellingen, thema’s en werkwijze van Stichting het Gehandicapte Kind en wat ze daarin belangrijk en aansprekend vinden. Tot slot is aan donateurs ook gevraagd hoe ze de communicatie ervaren en in hoeverre ze zich gewaardeerd voelen voor hun steun.

Om de focusgroepen goed te kunnen analyseren zijn er van de gesprekken video-opnames gemaakt. Deze zijn naderhand door Dunck teruggekeken. De belangrijkste bevindingen zijn vervolgens vastgelegd in een overzichtelijke rapportage waarbij de resultaten uit het kwantitatief onderzoek zijn gecombineerd met de resultaten uit het kwalitatief onderzoek.

Weten hoe loyaal jouw klanten zich voelen?
Ontdek het hier in onze whitepaper ‘Loyaal voelen’

Het resultaat

De focusgroepen hebben Stichting het Gehandicapte Kind in staat gesteld om de betrokkenheid, beweegredenen, wensen en behoeften van donateurs te begrijpen. Vooral de verwachtingen t.a.v. werk (doelstellingen en thema’s) zijn verduidelijkt. Naar aanleiding van de focusgroepen heeft Stichting het Gehandicapte Kind een nieuwe missie geformuleerd. Eén die beter aansluit bij de belevingswereld van hun donateurs.

 

Meer succesverhalen

Ontdek hoe Stichting het Gehandicapte Kind haar donateurs nog beter aan zich bindt! Lees hoe digitale focussengroepen, in samenwerking met Dunck, waardevolle inzichten opleverden en zelfs leidden tot een nieuwe missie speciaal gecreëerd voor donateurs.
Charity

Download nu!

Hoe loyaal voelen jouw klanten zich?

  • Krijg inzicht in de emotionele aspecten van loyaliteit
  • Verbind klanten op een dieper niveau met je organisatie
  • Haal meer uit je bestaande klantenbestand

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.