Volg klantloyaliteit met een Loyalty Dashboard
Volg klantloyaliteit met een Loyalty Dashboard
Je wil graag real-time inzichten in de loyaliteit van jouw klanten. Hoe ontwikkelt klantverloop, klantwaarde, klantbetrokkenheid en klantattitude zich over tijd? Maar ook als je investeert in een loyaliteitsprogramma en/of loyaliteitscampagnes is het belangrijk om te weten hoe effectief deze zijn én blijven. Dit inzicht helpt je om je programma’s en campagnes gericht te optimaliseren. Met een Loyalty Dashboard maken wij dit inzichtelijk voor jouw organisatie, zodat je altijd up-to-date bent en snel in kunt spelen op veranderingen.
Klantverloop
Voor organisaties met veel structurele klantrelaties, zoals verenigingen (met leden), goede doelen (met structurele donateurs), mobiele providers en uitgeverijen (met abonnees), is inzicht in klantverloop, oftewel churn, essentieel. Het loyalty dashboard brengt kritieke churnmomenten en belangrijke churnfactoren in kaart op basis waarvan hoogrisicogroepen kunnen worden geïdentificeerd en kunnen worden benaderd middels een passende behoudscampagne.
Klantwaarde
Klantwaarde is een belangrijke graadmeter voor loyaliteit en betrokkenheid structurele en incidentele klantrelaties. Het loyalty dashboard brengt voor organisaties met structurele klantrelaties de Customer Lifetime Value (CLV) in kaart, zodat je weet hoeveel klanten over hun gehele klantperiode opleveren en hoeveel je mag investeren in klantwerving en klantbehoud. Voor organisaties met incidentele klantrelaties brengt het dashboard o.b.v. de RFM-analyse verschillende risico- en/of potentiegroepen in kaart.
Klantbetrokkenheid
Zeker voor organisaties met een divers relatiebestand en een divers productaanbod, is engagement (oftewel gedragsbetrokkenheid in brede zin) een belangrijke KPI welke middels het loyalty dashboard structureel in kaart wordt gebracht. Het laat niet alleen zien hoe betrokken relaties zijn op financieel vlak, maar ook op niet-financieel vlak. Daarmee gaat het dan ook niet alleen over klanten, maar over álle relaties die de organisatie heeft. Zo breed wordt maar zelden naar een relatiebestand gekeken. Zonde, want buiten het klantenbestand om ligt er vaak nog veel groeipotentie.
Klantattitude
Of je nu structurele of incidentele klantrelaties hebt, ook klantattitude is een essentieel onderdeel binnen het loyalty dashboard. Vooral omdat klantattitude de bron vormt voor uiteindelijke klantgedrag en daarmee zelfs klantgedrag kan voorspellen. Het loyalty dashboard laat zien in hoeverre klanten van plan zijn om klant te blijven, in hoeverre ze overtuigd zijn van de (producten en diensten van de) organisatie en in hoeverre ze zich emotioneel verbonden voelen met de organisatie.
Impact van loyalty journeys en campagnes
Als marketeer of fondsenwerver zet je verschillende loyalty journeys en campagnes in om de relatie met je klanten, leden, donateurs of abonnees te verstevigen. Maar in hoeverre draagt een welkomstjourney of waarderingscampagne bij aan een lagere uitstroom of een hogere tevredenheid? Met ons loyalty dashboard kun je zowel meten hoe jouw journeys en campagnes op zichzelf presteren, als ontdekken welke impact ze hebben op de algehele klantloyaliteit en -betrokkenheid. Deze waardevolle inzichten stellen je in staat om voortdurend te optimaliseren, waardoor je het maximale uit jouw journeys en campagnes kunt halen.
Impact van loyaliteits-
programma’s
Met een loyaliteitsprogramma, zoals een voordeel- of spaarprogramma, zet je je klanten in het zonnetje. En een goed loyaliteitsprogramma verdient een gedegen evaluatie. Het loyalty dashboard laat het deelname-, spaar- en verzilvergedrag van deelnemers zien, waardoor je grip houdt op mogelijke kansen en uitdagingen. Door de belangrijkste verbeteringen bloot te leggen middels het dashboard, kun je je loyaliteitsprogramma steeds verder optimaliseren. En daarmee een programma bieden dat écht het verschil maakt voor je klanten en diens loyaliteit.
Wil jij real-time inzicht in de loyaliteit van jouw klanten?
Ontdek in onze blog hoe een loyalty dashboard jou kan helpen!