AVROTROS

Contactstrategie voor leden

Contactstrategie voor leden

AVROTROS is een Nederlandse publieke omroep die programma’s maakt voor een groot publiek. Dit is mede mogelijk dankzij de bijdrage van leden. Bekende programma’s zijn Beste Zangers, Flikken Maastricht, Maestro, Radar, Tussen Kunst & Kitsch en Wie is de Mol?.

De uitdaging

Dat AVROTROS de afzender is van een programma, is tegenwoordig veel minder belangrijk voor kijkers. Zij kijken vanuit interesse voor een bepaald programma of thema. Als het gaat om lid worden, zien we ditzelfde patroon. Mensen kiezen niet zozeer voor de omroep, maar voor een lidmaatschap vanuit een bepaalde interesse.

Voor het werven van nieuwe leden zijn omroepen gebonden aan wet- en regelgeving. Zo is werving met cadeaus niet meer toegestaan. Hierdoor dient een veel sterkere intrinsieke motivatie aan de basis van een lidmaatschap te liggen.

Wat goed werkt is het creëren van lidmaatschappen rondom thematieken (bijv. Kunst, Klassiek) en de kracht van sterkere programma’s (bijv. Wie is de Mol?). De intrinsieke motivatie om lid te worden ligt bij de interesse voor het onderwerp of het programma. Ze doen het niet zozeer voor de omroep.

De uitdaging is om leden gedurende het eerste jaar van het lidmaatschap, maar zeker ook daarna, voldoende te overtuigen om lid te blijven.

Onze aanpak

In dit traject hebben we ons gericht op de communicatie richting actieve leden. Dit betrof alle leden met een lidmaatschap rondom een thematiek. Hierbinnen ging zowel aandacht uit naar nieuwe leden als leden die al langer lid zijn.

Voor het ontwikkelen van effectieve communicatie voor het stimuleren van loyaliteit heeft Dunck haar eigen methodiek ontwikkeld. Zo zijn we gestart met het verzamelen van relevante inzichten en brachten we de huidige communicatie in kaart. Vervolgens zijn we samen met het team van AVROTROS aan de slag gegaan om stapsgewijs de nieuwe communicatie vorm te geven.

Wil jij ook inzicht in de klantloyaliteit?

Het resultaat

Ons eindresultaat is een concreet concept met een advies over de inzet en invulling van communicatie richting actieve leden. Voor nieuwe leden van AVROTROS ontwikkelen we het concept voor een welkomstprogramma voor het eerste lidmaatschapsjaar.

Voor trouwe leden van AVROTROS ontwikkelen we een loyaliteitsraamwerk dat toegepast kan worden op de jaarkalender. Dit biedt AVROTROS houvast bij het inrichten van proactieve contactmomenten in de jaarkalender en waarborgt een goede balans tussen informeren, activeren en waarderen binnen de ledencommunicatie.

Meer succesverhalen

Audax Publishing

In samenwerking met Dunck heeft Audax een loyalty strategie opgesteld, waarmee stapsgewijs gebouwd kan worden aan binding en behoud van Audax’ abonnees.

Lees meer »

Vakbond FNV

Dunck heeft voor de FNV het programma Ledenvoordeel FNV ontwikkeld en is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en uitvoering van het programma.

Lees meer »

Hearst Magazines

Door middel van een loyaliteitsonderzoek heeft Dunck voor Hearst Magazines de huidige binding in kaart gebracht, en heeft de kansen voor verbetering geïdentificeerd.

Lees meer »
Dunck heeft voor AVROTROS een concept ontwikkeld die o.a. ervoor moet zorgen dat leden in het eerste jaar van het lidmaatschap overtuigd worden om lid te blijven.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.