Vereniging Eigen Huis

Welkomstprogramma voor nieuwe leden

Welkomstprogramma voor nieuwe leden

Vereniging Eigen Huis is dé partij in Nederland die opkomt voor eerlijk en zorgeloos wonen voor iedereen. Als onafhankelijke vereniging helpen zij ruim 800.000 leden bij het (ver)kopen en het duurzaam en betaalbaar bewonen van hun huis. Zonder commercieel belang. Om dit te kunnen realiseren zijn zij belangenbehartiger, dienstverlener en woningmarktexpert in één.

De uitdaging

Een omvangrijk ledenbestand versterkt de positie van Vereniging Eigen Huis. Om als vereniging te groeien besteedt Eigen Huis daarom veel aandacht aan werving. Echter is onder nieuwe leden de uitstroom het grootst. Dit komt omdat de reden om lid te worden nog vaak samenhangt met een life-event. Bijvoorbeeld de aankoop, verbouwing of verduurzaming van een woning. Wanneer dit event voorbij is, lijkt een lidmaatschap minder interessant. Maar niets is minder waar!

Vereniging Eigen Huis biedt in elke woonfase vele interessante voordelen. Nieuwe leden zijn hier op het moment dat zij alweer uitstromen vaak nog niet goed genoeg mee bekend. Een welkomstprogramma is een effectief instrument om nieuwe leden wegwijs te maken en tegelijkertijd een duurzame relatie op te bouwen. En wanneer de uitstroom onder (nieuwe) leden daalt, zal de vereniging bij gelijkblijvende instroom sneller groeien.

Maar hoe bouw je een effectief welkomstprogramma op? Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn wanneer je veel te vertellen hebt en behoeften van leden sterk verschillen. Het is dan belangrijk om zorgvuldige afwegingen te maken. Daarom vroeg Vereniging Eigen Huis ons om hulp.

Onze aanpak

Een effectief welkomstprogramma ontwikkelen begint vanuit inzicht in de huidige situatie. We verdiepten ons in de instroom van nieuwe leden en de uitstroom gedurende het eerste jaar. We ontdekten o.a. dat leden verschillen van profiel en dat het instroomkanaal sterk van invloed is op de uitstroom. Ook beoordeelden we de huidige communicatie richting nieuwe leden. Wat werkt al goed en waar ligt ruimte voor verbetering?

Goede inzichten geven richting aan de volgende stappen in het traject. Het stelde ons in staat om een creatieve verkenning te organiseren met het team van Eigen Huis. Hierbij zijn zo veel mogelijk ideeën opgehaald voor specifieke onderdelen van het nieuwe programma. We discussieerden vooral over wat nieuwe leden in het eerste jaar absoluut niet mogen missen.

Op basis van alle inzichten en ideeën deden de specialisten van Dunck hun werk. Door een proces van zorgvuldige afwegingen ontstonden de eerste contouren van het programma, de contactmomenten hierbinnen en segmentaties. Een ruwe versie van het totale concept is voorgelegd aan Vereniging Eigen Huis. Na het bereiken van overeenstemming over de ruwe versie is het concept in samenspraak verder gedetailleerd.

Wil jij starten met Loyalty Marketing?
Download dan 10 tips van onze Loyalty Experts

Het resultaat

De eerste fase van het traject is afgesloten met een oplevering van het concept. De deliverable bevat de vernieuwde opbouw van het welkomstprogramma. Alle contactmomenten binnen het programma zijn aan de hand van een vast template uitgewerkt. Waar nodig is voor specifieke segmenten een afgeleide variant van het programma en/of de contactmomenten gemaakt. Hiernaast zijn zowel alle KPI’s als de wijze van succesmeting vastgesteld.

Het concept vormt de briefing voor de realisatie van het programma. De contentspecialisten van Vereniging Eigen Huis namen vanaf hier het stokje over. In deze fase traden de specialisten van Dunck op als conceptbewaker. Alle uitgewerkte contactmomenten zijn stuk voor stuk aan ons voorgelegd om ervoor te zorgen dat de juiste snaar wordt geraakt.

Intussen staat het programma live. Nieuwe leden bij Vereniging Eigen Huis ontvangen het nieuwe welkomstprogramma. Onderstaand staan enkele voorbeelden van de contactmomenten. Vanuit Dunck zijn wij nu betrokken bij de periodieke succesmeting en doorontwikkeling. Zodra we iets kunnen delen over de resultaten, updaten we dit succesverhaal natuurlijk meteen.

 

Meer succesverhalen

Dunck heeft voor Vereniging Eigen Huis een concept ontwikkeld voor een effectief welkomstprogramma. Met dit programma worden nieuwe leden o.a. wegwijs gemaakt.
Verenigingen

Download nu!

10 tips om te starten met Loyalty Marketing

  • Krijg handige tips om te starten met loyaliteitsmarketing
  • Ontdek hoe jij bestaande klanten kan behouden
  • Kom te weten hoe jij de klantrelatie verder ontwikkelt 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.