Hoe een vereniging leden kan binden (en behouden)
Ben jij klaar om de loyaliteit van jouw klanten naar een hoger niveau te tillen? In deze blog leer je van toonaangevende Nederlandse verenigingen hoe zij klanten binden en behouden.
De inschrijving voor de jaarlijkse CSS Benchmark is weer geopend! De benchmark is een initiatief van Dunck Loyalty en geeft inzicht in de loyaliteit van donateurs van Nederlandse goede doelen organisaties. Het afgelopen jaar namen meer dan 20 Nederlandse goede doelen hieraan deel. Ben jij als fondsenwerver ook benieuwd hoe loyaal en betrokken jouw donateurs zich voelen en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere organisaties? Meld je dan nu aan! Deelnemen kan t/m december 2024.
De CSS is dé loyaliteitsmetric binnen de charitatieve sector en staat voor ‘Charity Support Score’. De CSS is in 2014 ontwikkeld als alternatief voor de NPS (de ‘Net Promoter Score’). Onderzoek heeft laten zien dat de CSS het meest geschikt is als loyaliteitsindicator voor goede doelen organisaties. Waar de NPS meet in hoeverre donateurs een goed doel zouden aanbevelen, meet de CSS in hoeverre donateurs van plan zijn een goed doel te blijven steunen. De CSS vraagt in tegenstelling tot de NPS dus niet naar de aanbevelingsintentie maar naar de verblijfsintentie. Voor goede doelen organisaties is de CSS daardoor een veel betere graadmeter gebleken om donateursloyaliteit te meten dan de traditionele NPS.
In voorafgaande jaren ondervond Dunck in samenwerking met de Radboud Universiteit namelijk dat de NPS niet 1-op-1 valt toe te passen bij goede doelen organisaties. Hoewel donateurs de NPS zeer negatief beantwoordden, bleken zij echter zeer loyaal. Zij vonden louter het aanbevelen van een goed doel niet gepast omdat het niet ‘sociaal gangbaar’ is en ze die keuze graag aan anderen zelf overlaten.
Omdat de CSS sterk correleert met uitstroom en daardoor het uiteindelijke gedrag van een donateur accuraat weet te voorspellen, is het een bruikbaar instrument om potentiële uitstromers te identificeren. Met behulp van de CSS kunnen potentiële uitstromers middels een retentiecampagne proactief worden benaderd om de kans op uitstroom te beperken.
De CSS gaat dus over verblijfsintentie. Maar hoe meet je de CSS precies? Nou, dat is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft je donateurs maar één, simpele vraag te stellen. Namelijk de volgende:
“Hoe waarschijnlijk is het dat u <goed doel X> de komende jaren blijft steunen?”
Donateurs dienen de vraag te beantwoorden op een schaal lopend van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot en met 10 (zeer waarschijnlijk). Wanneer een donateur een score geeft, kan hij / zij ingedeeld worden in een van de onderstaande drie categorieën:
De CSS wordt berekend door het aandeel supporters te verminderen met het aandeel detractors. Dit levert een netto score op die kan variëren van -100 tot en met +100. Wat een goede of een slechte score is hangt sterk af van je type organisatie en het type werkveld waarin je als goed doel opereert. Zo behalen dieren-, natuur- en milieuorganisaties over het algemeen betere scores dan gezondheids- en ontwikkelingshulporganisaties. Vooral dierenorganisaties presteren erg goed op de CSS vanwege de sterke betrokkenheid die hun donateurs doorgaans bij dieren voelen. Hierdoor zijn zij, in tegenstelling tot gezondheids- en ontwikkelingshulporganisaties, minder sterk afhankelijk van ‘koudere’ wervingskanalen zoals het F2F kanaal (deur- en straatwerving).
Hoewel de CSS een belangrijke graadmeter is, is er meer nodig om een volledig beeld te krijgen van de loyaliteit en betrokkenheid van een donateur. Als fondsenwerver wil je namelijk graag weten wáárom een donateur van plan is diens steun aan je organisatie te continueren of te beëindigen. Om een donateur gericht te kunnen behouden is het daarom niet alleen belangrijk om te weten wat de intenties van de donateur zijn (o.a. CSS), maar ook in hoeverre de donateur betrokken is bij het werk van het goede doel (problematiek), verbonden is met het goede doel zelf (emotioneel) en overtuigd is van het werk van het goede doel (rationeel). Om een volledig beeld te krijgen van de loyaliteit en betrokkenheid van een donateur, is het verstandig om naast de CSS nog een aantal andere belangrijke metrics in onderzoek op te nemen. Denk aan:
Door de CSS te meten kom je te weten welke donateurs een hoog uitstroomrisico hebben. Hier kun je als organisatie middels een retentiecampagne slim op inspelen voordat het te laat is. Besteed extra aandacht aan deze risicodonateurs door ze zo nu en dan te verrassen, bedanken, inspraak te geven en/of belangrijk te maken. Wees bovendien uiterst voorzichtig met giftverzoeken, aangezien deze afbreuk kunnen doen aan de relatie onder deze groep.
Door naast de CSS ook de verschillende dimensies van loyaliteit (Problematiek, Emotioneel, Rationeel) te meten onder je donateursbase, kom je niet alleen te weten in hoeverre donateurs van plan zijn om je te blijven steunen, maar ook wat daarvoor zorgt en hoe dat verschilt per groep. Als bekend is op welke niveaus je relatief gezien minder goed scoort en onder welke groepen dat met name het geval is, dan kun je daar rekening mee houden in je reguliere communicatie en je verschillende donor journeys (welkom, waardering, win-back). Dien je je als organisatie hierbij meer te focussen op het laden van de problematiek, het overtuigen van de donateur dat ze bij de organisatie aan het juiste adres zijn om wat te doen tegen deze problematiek en/of het zorgen voor een hechtere, persoonlijkere band door een donateur vaker te waarderen, te inspireren en te betrekken? Iedere organisatie kent hierin zijn eigen uitdagingen. Ook de jouwe.
Ben je benieuwd naar de loyaliteit van donateurs in de charitatieve sector? Download dan de CSS Benchmark van 2022!
Ben je benieuwd naar de loyaliteit van donateurs in de charitatieve sector? Download dan de CSS Benchmark van 2022!
Wil je weten wat de CSS voor jouw organisatie kan doen? Neem dan contact met ons op! Wil je deelnemen aan de CSS benchmark, meld je dan aan.
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Ben jij klaar om de loyaliteit van jouw klanten naar een hoger niveau te tillen? In deze blog leer je van toonaangevende Nederlandse verenigingen hoe zij klanten binden en behouden.
Er zit wel degelijk een groot verschil tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit. Lees snel verder om erachter te komen wat dat verschil inhoudt.
Wat de beste aanpak voor jouw B2B loyaliteitsprogramma? In deze blog kom je erachter of jij al de juiste keuzes maakt om de klantbinding te vergroten en hoe Dunck jou hierbij zou kunnen helpen!
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Tijdens de gratis sessie op locatie nemen we jou en je collega’s mee door onze succesformule en pakkende voorbeelden uit de praktijk.
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.