De ROI van een spaarprogramma berekenen

Leon Toonen
Loyalty Consultant

De ROI van een spaarprogramma berekenen

Om een investeringsbeslissing te nemen wordt vaak een businesscase opgesteld. Een belangrijke uitkomst van een businesscase is de ROI (Return On Investment). Ook als je gaat investeren in een spaarprogramma is het verstandig om wat rekenwerk te verrichten. Hiervoor ontwikkelden we een handige rekentool. Dit blog is geschreven om je bij het invullen van de rekentool te begeleiden.

Inhoudsopgave

Klanten die MOGEN deelnemen

Als eerst is het noodzakelijk om een aantal kerngegevens te verzamelen. Doe dit alleen voor de doelgroep die je deel wilt laten nemen aan het programma.

  • Aantal klanten in doelgroep programma – zelf invullen
  • Huidige jaaromzet – totaal bij gehele doelgroep – zelf invullen
  • Huidige jaaromzet – per klant in doelgroep

 

Note: voor deze vereenvoudigde berekening gaan we uit van totalen en gemiddelden over alle klanten in de doelgroep. In praktijk kunnen de kerngegevens per segment verschillen. Je zou voor ieder segment dan een aparte berekening kunnen maken.

 

Klanten die GAAN deelnemen

Op basis van de kerngegevens bereken je welke impact het loyaliteitsprogramma heeft op de loyaliteit. Het is goed om jezelf te realiseren dat vaak niet iedereen uit de doelgroep deelneemt aan het programma. Geef dus eerst aan welk deelnamepercentage je verwacht en bereken daarmee het aantal deelnemers.

  • Deelnamepercentage – zelf invullen
  • Aantal deelnemers

 

Impact bij klanten die deelnemen

Een spaarprogramma motiveert deelnemers om vaker en meer aankopen en interacties te verrichten. Hierdoor neemt de klantwaarde toe. Daarnaast vormt een spaarprogramma een krachtige overstapbarrière. Met een opgebouwd puntensaldo en een beloning in het vooruitschiet, winkelen klanten minder snel bij jouw concurrenten. Geef aan welke procentuele omzetstijging je verwacht.

  • Additionele omzet – groeipercentage (%) – zelf invullen

 

Op basis van bovenstaand gegeven wordt automatisch de additionele omzet en totale nieuwe omzet voor individuele deelnemers en voor het totaal aantal deelnemers in het programma berekend.

  • Additionele omzet – per deelnemer (EUR)
  • Nieuwe omzet – per deelnemer (EUR)
  • Additionele omzet – alle deelnemers (EUR)
  • Nieuwe omzet – alle deelnemers (EUR)

 

Note: voor deze vereenvoudigde berekening kwantificeren we alleen de impact op klantwaarde en klantbehoud. Een spaarprogramma heeft ook aantrekkingskracht op nieuwe klanten, vergroot de betrokkenheid en ambassadeurschap van bestaande klanten en levert daarnaast waardevolle klantdata op. Deze essentiële baten zijn voor deze vereenvoudigde berekening te complex en te arbitrair om te kwantificeren en hebben we daarom buiten beschouwing gelaten.

Omdat we in een ROI berekening de additionele baten af willen zetten tegen de additionele kosten, is alleen kijken naar omzetgroei niet eerlijk. Voor een zuivere ROI berekening is het verstandig om je te baseren op de winstmarge. Hier is ruimte voor gemaakt in onze rekentool.

  • Winstmargepercentage op omzet – zelf invullen
  • Extra winstbijdrage – per deelnemer
  • Extra winstbijdrage – alle deelnemers

 

We komen ook bedrijven tegen die zich niet op margecijfers maar op omzetcijfers baseren. Zet dit veld dan op 100%.

Investering in sparen en verzilveren van punten

Vervolgens zijn gegevens nodig over de te verwachten kosten. De grootste post wordt gevormd door de waarde die de uitgekeerde spaarpunten vertegenwoordigen. Het is gebruikelijk om tussen de 0,5% en 3% van de omzet uit te keren in spaarpunten. Doordat de uitgifte van spaarpunten is gekoppeld aan omzet, stijgt deze post alleen als de omzet ook stijgt.

 

Uit ervaring weten we dat niet alle punten verzilverd worden en dus als daadwerkelijke kosten beschouwd worden. Geef daarom niet alleen aan hoeveel procent van de omzet je wilt uitkeren in spaarpunten maar ook hoeveel redemptie je daarop verwacht.

  • Percentage kickback op omzet – zelf invullen
  • Reservering uitgekeerde spaarpunten (EUR)
  • Percentage redemptie uitgekeerde punten – zelf invullen
  • Gereserveerde waarde die wordt verzilverd (EUR)

 

Investering in realisatie en beheer programma

Houd naast de post voor redemptie ook rekening met een eenmalige investering die nodig is om het programma te ontwikkelen en met jaarlijks terugkerende kosten voor de uitvoering. Deze bedragen zijn afhankelijk van de samenstelling van het programma. In ons blog ‘Wat kost een loyaliteitsprogramma?’ geven we een overzicht van de verschillende kostensoorten waar je rekening mee kunt houden.

  • Eenmalige investering ontwikkeling programma – zelf invullen
  • Afschrijvingstermijn eenmalige investering – zelf invullen
  • Jaarlijkse afschrijving eenmalige investering
  • Jaarlijkse uitgaven aan beheer programma – zelf invullen

 

Note: De eenmalige investering in de ontwikkeling wordt vaak over een periode van 3-5 jaar geactiveerd op de balans. Niet iedere organisatie hanteert hierin hetzelfde beleid. Vul daarom de termijn in die voor jouw organisatie van toepassing is.

 

De ROI van een spaarprogramma berekenen

Nu je alle voorgaande gegevens hebt ingevuld, is het tijd om de ROI te berekenen.

Formule ROI spaarprogramma berekenen:

ROI = Extra winstbijdrage alle deelnemers / (redemptie uitgekeerde punten + jaarlijkse afschrijving eenmalige investering + jaarlijkse uitgaven aan beheer) * 100%

Wil jij eenvoudig de ROI van een spaarprogramma berekenen? Download dan onze handige rekentool.

Wil jij eenvoudig de ROI van een spaarprogramma berekenen? Download dan onze handige rekentool.

Tip: werk met scenario’s

Het berekenen van de ROI is geen exacte wetenschap. De resultaten moeten zich in praktijk nog laten zien. Bovendien verschilt de impact per branche en bedrijf. Het is daarom verstandig om meerdere scenario’s door te rekenen. Zelf rekenen wij altijd een conservatief, neutraal en optimistisch scenario door. De volgende parameters laten we daarin verschillen:

  • Deelnamepercentage
  • Groeipercentage
  • Kickbackpercentage

 

Heb je hulp nodig bij het invullen van de juiste gegevens en het maken van de juiste aannames? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag op weg.

 

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Wij ontwikkelden een handige rekentool om de ROI (Return On Investment) te berekenen voor een spaarprogramma. Deze blog is geschreven om je bij het invullen te begeleiden.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu! De rekensheet om ROI op jouw (toekomstige) spaarprogramma te berekenen.

Het succes van een spaarprogramma kan je meten middels verschillende metrics. De ROI is het financiële component en helpt onze opdrachtgevers een businesscase op te stellen. Maar hoe bereken je de verwachte ROI van een spaarprogramma? In aanvulling op ons blog hebben we deze rekensheet voor jou samengesteld.

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.