De 4 type Loyalty Campagnes die elke marketeer moet hebben.

Serina Marino
Loyalty Consultant

De 4 type Loyalty Campagnes die elke marketeer moet hebben.

Als marketeer wil je dat jouw doelgroep de juiste boodschap op het juiste moment ontvangt. Hiervoor maak je veelvuldig gebruik van verschillende soorten campagnes. Maar welke campagne zet je in op welk moment?

In dit blog ontdek je welke vier type campagnes je als marketeer beslist moet hebben en op welk moment in de klantrelatie je deze het beste kunt inzetten. Daarnaast geven we je ter inspiratie per type de meest voorkomende voorbeelden. Hiermee vormen de bouwstenen in dit blog de ideale handvatten om de communicatie richting je klanten optimaal in te richten.

 

Inhoudsopgave

Welkomstcampagnes

Als organisatie stop je veel tijd en geld in het binnenhalen van nieuwe klanten. Maar onder deze nieuwe klanten is de uitstroom vaak het hoogst en de binding het laagst. Een relatie met nieuwe klanten moet daarom zorgvuldig worden opgebouwd. Welkomstcampagnes spelen een belangrijke rol in dit eerste contact en het leggen van een basis voor een sterke en duurzame klantrelatie.

Een nieuwe klant wil graag bevestigd zien dat de keuze die hij heeft gemaakt voor jouw organisatie, product of dienst de juiste is. Een welkomstprogramma helpt hierbij. Een warm welkomstbericht is hierbij een essentieel startpunt. Neem de klant daarnaast mee in waar jullie als organisatie voor staan, hoe hij jouw product/dienst of dienst optimaal gebruikt en welke  andere producten of diensten je nog te bieden hebt. Maar richt ook campagnes in waarin jij de klant beter leert kennen. Denk aan campagnes waarin interesses worden opgehaald of meningen worden uitgevraagd.

Welkomstcampagnes worden vaak toegespitst op klantsegmenten. Voorbeelden hiervan zijn welkomstcampagnes op basis van instroomkanaal of de instroomactivatie. Welkomstcampagnes toespitsen op klantsegmenten zorgt ervoor dat de klant een nog persoonlijkere ervaring beleeft.

 

Waarderingscampagnes

Een goede welkomstcampagne is pas echt effectief wanneer je deze daarna daadkrachtig opvolgt. Een positieve eerste indruk kan namelijk snel verwateren wanneer je de relatie met de klant niet verder voedt. Waarderingscampagnes helpen je om deze relatie sterk te houden en uit te breiden. Zo zet je goede eerste contacten om tot loyale klanten!

De kern van waarderingscampagnes is dat je waardeert op een authentieke manier die de klant niet snel meer zal vergeten. Hiermee vergroot je de voorkeur voor jouw merk en bouw je gestaag richting ambassadeurschap. Om dit te kunnen bereiken zijn waarderingscampagnes voor de klant vaak onverwachte delight momenten. Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat in deze campagnes de klant 100% centraal staat. Je vraagt in een waarderingscampagne dus geen tegenprestatie, maar zet puur in op het waarderen van de klant.

Om een klant op een positieve manier te verrassen, zijn waarderingsmomenten vaak gekoppeld aan specifieke momenten. Hiervoor kun je verschillende momenten in een kalenderjaar (bv. valentijn, complimentendag, Kerst) gebruiken, maar ook organisatie specifieke momenten (bv. 10-jarig jubileum) of klantspecifieke momenten (bv. verjaardag, verhuizen, 10e aankoop) gebruiken. Door waarderingscampagnes op verschillende soort momenten in te zetten creëer je een levendige waarderingskalender waarmee je klanten op een voetstuk zet en verwachtingen overtreft.

 

Retentiecampagnes

Retentiecampagnes zijn erop gericht om klanten met een verhoogd opzegrisico te behouden. Het hoofddoel van deze campagnes is het opnieuw activeren van afgezwakt loyaal gedrag en het herstellen van klantrelaties die mogelijk schade opgelopen hebben. Door deze klantgroepen gericht te benaderen verklein je de kans op uitstroom en geef je hun loyaliteit weer een flinke boost.

Verschillende soorten klanten kunnen onder het kader “verhoogd opzegrisico” vallen. Voor een succesvolle retentiecampagne is het daarom zaak eerst alle risicogroepen goed in kaart te brengen. Dit doe je door bepaalde kenmerken (bijv. leeftijd, instroomkanaal, ontbreken van e-mail opt-in) of triggers (bijv. uitschrijving nieuwsbrief, uiten van een klacht, geven van een negatieve reactie) te oormerken als zijnde een verhoogd risico. Door churn modelling toe te passen bereken je daarna welke kenmerken of triggers daadwerkelijk voor een verhoogd opzegrisico zorgen.

Door per risicogroep te bedenken wat klanten in deze groep voelen kun je hier met gerichte communicatie op inspelen. Om een retentiecampagne te laten slagen, is het essentieel dat er vanuit de behoefte van de klant wordt gedacht. Zo beschikt elke retentiecampagne over de beste invalshoek om weer de juiste snaar te raken. Voorbeelden van effectieve retentiecampagnes zijn ‘random acts of kindness’ of het aanbieden van oprechte excuses.

Wil jij handige tips die jou helpen om te starten met loyaliteitsmarketing? Download dan 10 tips van onze Loyalty Experts.

Wil jij handige tips die jou helpen om te starten met loyaliteitsmarketing? Download dan 10 tips van onze Loyalty Experts.

Winbackcampagnes

Het eindigen van een transactierelatie betekent niet dat de contractrelatie hoeft te stoppen. Ook na opzegging kan de relatie met een voormalig klant weer aangewakkerd of opnieuw opgezet worden. Het doel van winbackcampagnes is daarom om het contact met een voormalig klant warm te houden, en zo een basis te leggen voor een terugkeer. Hiermee vormen winbackcampagnes een belangrijk instrument in je marketingstrategie: het terugwinnen van een voormalig klant vraagt immers een lagere investering dan het werven van een nieuwe klant.

Het zwaartepunt van een winbackcampagne ligt bij het terugwinnen van de aandacht van de voormalige klant. Hiervoor moet door middel van relevantie het vertrouwen weer worden opgebouwd. Een goede winbackcampagne maakt van een ‘vaarwel’ een ‘tot ziens’, en geeft de voormalig klant het gevoel onderdeel te blijven van de club.

Naast een warm afscheid met inzet op het opnieuw opbouwen van een relatie geven winbackcampagnes je de mogelijkheid te leren van het vertrek van de klant. Via bijvoorbeeld het verzenden van een exit-onderzoek geef je een voormalig klant de optie om eventuele klachten of ongenoegens te delen, en krijg je een beeld van de aandachtsgebieden in je organisatie. Het persoonlijk opvolgen van het ongenoegen biedt daarna een mooie start voor de wederopbouw van de klantrelatie.

 

Aan de slag met een van deze campagnes?

Geïnspireerd geraakt? Onze loyalty specialisten weten door het stellen van de juiste vragen welke campagnes passen bij jullie organisatie. Daarnaast kunnen we je doelgericht helpen bij de ontwikkeling en uitvoering van deze campagnes. Plan dus zeker eens een vrijblijvende kennismaking met ons in.

 

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Als marketeer wil je dat jouw doelgroep de juiste boodschap op het juiste moment ontvangt. Hiervoor maak je veelvuldig gebruik van verschillende soorten campagnes. Maar welke campagne zet je in op welk moment?

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu!

10 tips om te starten met Loyalty Marketing

  • Krijg handige tips om te starten met loyaliteitsmarketing
  • Ontdek hoe jij bestaande klanten kan behouden
  • Kom te weten hoe jij de klantrelatie verder ontwikkelt 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.