Wat is het verschil tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit?
Er zit wel degelijk een groot verschil tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit. Lees snel verder om erachter te komen wat dat verschil inhoudt.
In veel organisaties bestaan aparte budgetten voor werving en klantbehoud. Vaak zijn deze budgetten onevenredig scheef verdeeld, waarbij klantbehoud aan het kortste eind trekt. Maar is dat wel terecht? In dit blog dagen we jou uit om eens kritisch te kijken naar hoe jij jouw budgetten verdeelt.
De leaky bucket-theorie veronderstelt dat je jouw klantenbase kunt vergelijken met een lekkende emmer. Ondanks dat er aan de bovenkant water instroomt, blijft het waterniveau in de emmer op pijl. Dit komt omdat het water er door alle gaten even hard weer uitstroomt. Je kunt de emmer alleen vullen door de kraan harder te laten stromen, oftewel door meer nieuwe klanten te werven, of door de gaten in je emmer te dichten, oftewel door klantbehoud.
Hoe bepaal je of het slim is om meer focus te leggen op werving of op klantbehoud? Elke bestaande klant was ooit nieuw, dus werving blijft altijd nodig voor de groei van je organisatie. Maar om sneller en duurzamer te groeien is klantbehoud ook van belang. Het gaat erom dat je de juiste balans weet te vinden.
De kosten om nieuwe klanten te werven worden in veel industrieën steeds hoger. Dit komt omdat de druk op de kanalen die we hiervoor gebruiken almaar toeneemt. We willen allemaal op dezelfde vooral digitale maar ook fysieke plekken aanwezig zijn.
Niet alleen de kosten voor traditionele kanalen worden hoger, de effectiviteit hiervan wordt ook nog eens veel minder. Dit zorgt voor een almaar lager wordende ROI. Als je doet wat je deed, krijg je in dit geval steeds minder van wat je kreeg.
Een bekend marketing adagium uit het begin van dit millennium luidt dat “het werven van 1 nieuwe klant gemiddeld 5 keer zo veel kost als het behouden van 1 bestaande klant”. Doordat wervingskosten de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan de kosten voor klantbehoud, ligt deze verhouding tegenwoordig zelfs nog veel verder uit elkaar.
Je zult misschien denken dat hoge wervingskosten er nu eenmaal bij horen in het huidige tijdperk. Maar voordat je het weet geef je al snel meer uit om een nieuwe klant te werven dan dat je aan deze klant kunt verdienen.
Kortom, investeren in klantbehoud is belangrijker dan ooit.
Wil jij weten hoe je een Loyalty Marketing Plan maakt? Download dan hier ons whitepaper voor een veelgebruikt stappenplan!
Wil jij weten hoe je een Loyalty Marketing Plan maakt? Download dan hier ons whitepaper voor een veelgebruikt stappenplan!
Begrijp ons niet verkeerd, het werven van nieuwe klanten is voor iedere organisatie natuurlijk een belangrijk onderdeel. Je zult namelijk altijd instroom van nieuwe klanten nodig hebben zodat je omzet kan blijven groeien. Echter, als jouw organisatie lange termijn succes nastreeft, dan kan dit niet de enige focus zijn.
Door je focus meer te verschuiven van werving naar klantbehoud erken je dat jouw meest waardevolle klanten degenen zijn die blijven terugkomen. Onderzoek heeft aangetoond dat:
Kortom, bestaande klanten zijn veel waardevoller dan nieuwe klanten.
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Er zit wel degelijk een groot verschil tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit. Lees snel verder om erachter te komen wat dat verschil inhoudt.
In samenwerking met De Toekomst van Fondsenwerving heeft Dunck onderzocht wat de status is van donateur-gerichte fondsenwerving in Nederland. Klik snel verder om het rapport te lezen!
Een loyaliteitsprogramma is een bewezen instrument om klantloyaliteit en daarmee klantwaarde te stimuleren. Maar wat kost dit precies? Wij geven een globaal overzicht.
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.