Investeer je wel voldoende in klantbehoud?

Leon Toonen
Loyalty Consultant

Investeer je wel voldoende in klantbehoud?

In veel organisaties bestaan aparte budgetten voor werving en klantbehoud. Vaak zijn deze budgetten onevenredig scheef verdeeld, waarbij klantbehoud aan het kortste eind trekt. Maar is dat wel terecht? In dit blog dagen we jou uit om eens kritisch te kijken naar hoe jij jouw budgetten verdeelt.

Inhoudsopgave

De leaky bucket-theorie

De leaky bucket-theorie veronderstelt dat je jouw klantenbase kunt vergelijken met een lekkende emmer. Ondanks dat er aan de bovenkant water instroomt, blijft het waterniveau in de emmer op pijl. Dit komt omdat het water er door alle gaten even hard weer uitstroomt. Je kunt de emmer alleen vullen door de kraan harder te laten stromen, oftewel door meer nieuwe klanten te werven, of door de gaten in je emmer te dichten, oftewel door klantbehoud.

Hoe bepaal je of het slim is om meer focus te leggen op werving of op klantbehoud? Elke bestaande klant was ooit nieuw, dus werving blijft altijd nodig voor de groei van je organisatie. Maar om sneller en duurzamer te groeien is klantbehoud ook van belang. Het gaat erom dat je de juiste balans weet te vinden.

Klantbehoud is belangrijker dan ooit

De kosten om nieuwe klanten te werven worden in veel industrieën steeds hoger. Dit komt omdat de druk op de kanalen die we hiervoor gebruiken almaar toeneemt. We willen allemaal op dezelfde vooral digitale maar ook fysieke plekken aanwezig zijn.

Niet alleen de kosten voor traditionele kanalen worden hoger, de effectiviteit hiervan wordt ook nog eens veel minder. Dit zorgt voor een almaar lager wordende ROI. Als je doet wat je deed, krijg je in dit geval steeds minder van wat je kreeg.

Een bekend marketing adagium uit het begin van dit millennium luidt dat “het werven van 1 nieuwe klant gemiddeld 5 keer zo veel kost als het behouden van 1 bestaande klant”. Doordat wervingskosten de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan de kosten voor klantbehoud, ligt deze verhouding tegenwoordig zelfs nog veel verder uit elkaar.

Je zult misschien denken dat hoge wervingskosten er nu eenmaal bij horen in het huidige tijdperk. Maar voordat je het weet geef je al snel meer uit om een nieuwe klant te werven dan dat je aan deze klant kunt verdienen.

Kortom, investeren in klantbehoud is belangrijker dan ooit.

Wil jij weten hoe je een Loyalty Marketing Plan maakt? Download dan hier ons whitepaper voor een veelgebruikt stappenplan!

Wil jij weten hoe je een Loyalty Marketing Plan maakt? Download dan hier ons whitepaper voor een veelgebruikt stappenplan!

Investeren in klantbehoud loont

Begrijp ons niet verkeerd, het werven van nieuwe klanten is voor iedere organisatie natuurlijk een belangrijk onderdeel. Je zult namelijk altijd instroom van nieuwe klanten nodig hebben zodat je omzet kan blijven groeien. Echter, als jouw organisatie lange termijn succes nastreeft, dan kan dit niet de enige focus zijn.

Door je focus meer te verschuiven van werving naar klantbehoud erken je dat jouw meest waardevolle klanten degenen zijn die blijven terugkomen. Onderzoek heeft aangetoond dat:

  • Terugkerende klanten tot 7x meer uitgeven dan nieuwe klanten
  • Als klanten vaker terugkomen ook het bedrag dat zij uitgeven toeneemt
  • Het bij terugkerende klanten 50% waarschijnlijker is dat zij nieuwe producten uitproberen
  • Een verbetering van 5% in klantbehoud, zorgt voor een stijging van 25% tot 95% in winstgevendheid

 

Kortom, bestaande klanten zijn veel waardevoller dan nieuwe klanten.

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Focusgroep

De kracht van focusgroepen

Focusgroepen leveren vaak waardevolle inzichten op, maar het succesvol organiseren ervan vergt zorgvuldige overwegingen. Welke vorm en opzet moet je kiezen? Hoe interpreteer je de resultaten? Ontdek het in dit blog.

Lees meer
Het budget voor klantbehoud is vaak veel kleiner dan het budget voor acquisitie. Is dat wel terecht? In dit blog dagen we je uit om kritisch te kijken naar de verdeling van jouw budget.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu!

Vier handige stappen voor het opstellen van een krachtig Loyalty Marketing Plan

  • In vier stappen een effectief loyalty marketing plan opstellen
  • Krijg inzicht in belangrijke loyalty-pijlers
  • Maak een strategisch en toekomstgericht loyalty marketing plan

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.