Zo bouw je aan donateursloyaliteit

Alco Woudenberg
Loyalty Consultant

Zo bouw je aan donateursloyaliteit

Een duurzame relatie tussen een goed doel en een donateur is niet vanzelfsprekend. De meeste donateurs geven aan meerdere goede doelen. En om de zoveel tijd maakt een donateur voor zichzelf de balans op: welke doelen blijf ik steunen en welke zeg ik op? Cruciale momenten waarbij loyaliteit aan de organisatie een beslissende factor is. Maar hoe bouw je hieraan?

Bouwen aan loyaliteit doe je op het gebied van attitude en gedrag. Wanneer een donateur een positieve attitude heeft ten opzichte van jouw organisatie, zal dit sneller leiden tot loyaal gedrag. Concreet betekent loyaal gedrag in dit geval meer en vaker geld en/of tijd geven. En dat is natuurlijk wat je wil om de idealen van jouw organisatie te verwezenlijken!

Dit blog beschrijft op grote lijnen de bouwstenen van donateursloyaliteit waar wij mee werken bij Dunck. In de praktijk vraagt dit meer verfijning en nuances om de juiste snaar bij donateurs te raken.

Inhoudsopgave

Donateursloyaliteit – Attitude

Een positieve attitude van de donateur is de bron van toekomstig gedrag. Het bouwen aan een positieve attitude levert in eerste instantie namelijk geen direct resultaat op, maar heeft op de lange termijn grote impact op het businessresultaat. Een complete aanpak bestaat uit het bouwen van loyaliteit aan de problematiek en het bouwen van loyaliteit aan de organisatie.

Attitude – Loyaliteit problematiek

Donateurs haken in eerste instantie aan doordat ze de ernst van de problematiek inzien die de organisatie probeert aan te pakken. Daarom is het goed om hier duidelijk over te blijven communiceren. Dit kan op twee fronten: hen rationeel overtuigen of emotioneel te raken aan de hand van deze problematiek.

Ben je benieuwd naar de loyaliteit van donateurs in de charitatieve sector? Download dan de CSS Benchmark van 2021!

Ben je benieuwd naar de loyaliteit van donateurs in de charitatieve sector? Download dan de CSS Benchmark van 2021!

Attitude – Loyaliteit organisatie

Alleen bouwen van loyaliteit aan de problematiek is niet voldoende voor een positieve attitude. Vaak zijn er meerdere doelen of oplossingen die deze problematiek bestrijden. Als organisatie hoop je dat de donateur voor jou als oplosser blijft kiezen. Daarom moet er gebouwd worden aan loyaliteit aan de organisatie. Dit ontstaat door donateurs rationeel te overtuigen en emotioneel te betrekken bij de organisatie.

Donateursloyaliteit – Gedrag

Wanneer er effectief aan donateursloyaliteit gewerkt is en de donateur een positieve attitude heeft tegenover de organisatie, zal deze eerder genegen zijn om zich loyaal te gedragen. Loyale donateurs blijven gemiddeld langer, geven meer geld en zijn bereid meer tijd te geven. Als organisatie kan je hier actief op inspelen.

 

Gedrag – Geld geven

De meest voordehand liggende mogelijkheid om te doneren is het geven van een financiële bijdrage. Bij donateurs waar het opzegrisico hoog is, ligt de focus volledig op behoud is enige terughoudendheid gepast als het gaat om financiële activatie. Bij donateurs waar het opzegrisico laag is, kan aandacht gegeven worden aan het onderhouden van loyaliteit en het verhogen van donateurswaarde. Deze donateurs zullen eerder ingaan op een giftverzoek. Belangrijk is om hier te blijven waken aan een overschot van verzoeken. Dit levert irritaties op en zal eerder een negatief effect hebben op de donateursloyaliteit.

 Gedrag – Tijd geven

Onderzoek toont aan dat donateurs die ‘meedoen’ meer betrokken raken bij de organisatie en problematiek en daarom minder snel vertrekken. Als organisatie kan er gestuurd worden op het geven van tijd. Dit kan in het groot, door donateurs bijvoorbeeld te stimuleren om collectant te worden of een actie op te zetten. Maar tijd geven kan ook zeker in het klein, door ze bijvoorbeeld online content te laten delen, hen petities te laten tekenen of de donateurs te laten participeren in een onderzoek. Het is aan te raden om hier weloverwogen keuzes in te maken en mensen niet te overrompelen met verwachtingen.

Componenten van het strategisch loyaliteitsmodel

In het strategisch loyaliteitsmodel zijn alle hoofdcomponenten samengebracht die belangrijk zijn om loyale donateurs te creëren. Ondanks dat componenten universeel toepasbaar zijn, verschilt de onderliggende deelcomponenten en nadrukken per organisatie. Door de juiste invulling te geven aan de hoofd- en deelcomponenten zal jouw organisatie in staat zijn donateurs te binden én te behouden!

 

Meer weten?

Wij hopen dat je door het lezen van het blog meer te weten bent gekomen over onze filosofie. Wil je weten hoe de filosofie toepasbaar is op jullie organisatie? Neem dan contact met ons op! Onze Loyalty Specialisten denken graag met je mee.

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Een duurzame relatie tussen een goed doel en een donateur is niet vanzelfsprekend. De meeste donateurs geven namelijk aan meerdere goede doelen, maar hoe bouw je dan aan loyaliteit?

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.