Welke impact heeft de coronacrisis op de loyaliteit van jouw klanten?
Ontdek in deze blog waarom klantloyaliteit cruciaal is in crisistijden! Ook leer je over strategieën om klanten te behouden en je bedrijf gezond te houden in onzekere tijden.
In een eerdere blog had je kunnen lezen dat er meerdere definities van klantwaarde bestaan. Namelijk de huidige, de toekomstige en de potentiële klantwaarde. Zoals deze drie verschillende definities kennen, zo kennen ze ook een andere berekening. In deze blog bespreken we de huidige klantwaarde en welke rol de klantenpiramide van Jay Curry daarin speelt.
De huidige klantwaarde staat gelijk aan de totale opbrengst van een klant op dit moment of binnen een bepaalde periode in het recente verleden. De optelsom dus van alles wat je aan een klant verdient hebt in een periode die je wilt bekijken (bijvoorbeeld het afgelopen jaar of de afgelopen maand). Met andere woorden:
Huidige klantwaarde = ∑(omzet transactie 1 + omzet transactie 2 + ………. + omzet transactie X)
OF:
Huidige klantwaarde = aantal transacties x gemiddelde omzetwaarde per transactie
Door voor iedere klant diens waarde te berekenen in een bepaalde periode, kun je de zogeheten klantenpiramide van Curry opstellen. Deze klantenpiramide is een gemakkelijke manier om klanten te segmenteren op basis van diens huidige klantwaarde. Het brengt de verhouding tussen klant en omzet eenvoudig in kaart. De basis van het model betreft het veel gebruikte Pareto principe, ook wel bekend als de 80/20 regel.
Bij de 80/20 regel geldt als vuistregel dat 20% van de klanten 80% van de omzet genereren binnen de organisatie. In de klantenpiramide van Curry wordt goed gekeken naar wie precies de klanten zijn die voor 80% of meer van de omzet zorgen en welke klanten daar buiten vallen. Met behulp van de klantenpiramide kan er worden bepaald welke klanten zich aan de top bevinden en welke onderaan bungelen, wat je kan helpen om de potentie van iedere klantgroep in te schatten.
Om te berekenen hoe de klant-omzet verhouding binnen jouw organisatie ligt kun je de Dunck Klantenpiramide Calculator downloaden.
Om te berekenen hoe de klant-omzet verhouding binnen jouw organisatie ligt download je de Dunck Klantenpiramide Calculator hier.
Om te berekenen hoe de klant-omzet verhouding binnen jouw organisatie ligt download je de Dunck Klantenpiramide Calculator hier.
Vaak geven organisaties het overgrote deel van hun marketingbudget uit aan nieuwe klanten. De klantenpiramide laat zien dat dat niet altijd de beste keuze is. Het grootste deel van het budget zou juist naar bestaande klanten uit moeten gaan, omdat zij goed zijn voor het overgrootste deel van de omzet. Het werven van een nieuwe klant weegt vaak namelijk niet op tegen het wegvallen van een goede klant. Het is dus belangrijk dat het budget voor werving enerzijds en het budget voor behoud anderzijds goed in balans zijn.
Enkele strategieën zijn:
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Ontdek in deze blog waarom klantloyaliteit cruciaal is in crisistijden! Ook leer je over strategieën om klanten te behouden en je bedrijf gezond te houden in onzekere tijden.
In deze blog wordt uitgelegd waarom een Loyalty Marketing Plan essentieel is voor het binden en behouden van klanten en hoe dit leidt tot meer omzet en een betere concurrentiepositie.
In deze blog lees je het boeiende interview met Martine van der Heul, senior fondsenwerver bij Milieudefensie, over hoe hoe slimme loyaliteitscampagnes, zoals ‘happy calls’, een hechte band vormen en verbeteren met leden en donateurs.
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.