Ieder succesvol programma begint met een goed doordacht en aansprekend concept. Tijdens de conceptfase bepalen we de programma strategie en vertalen we deze naar woord en beeld. De conceptfase bestaat uit 4 stappen.
Het resultaat: een goed onderbouwd idee dat tot de verbeelding spreekt en écht gaat leven in de organisatie.
Stap 1A: De businesscontext analyseren
Een succesvol programma sluit naadloos aan bij de businesscontext van de organisatie. Het is namelijk een verlengstuk van de klant- en merkbeleving. Daarom willen bedrijven tegenwoordig geen dertien in een dozijn, maar een programma met een herkenbare identiteit.
Het is dus raadzaam om eerst de businesscontext goed in kaart te brengen. Dat doe je door inzichten te verzamelen over de markt, jouw organisatie en natuurlijk jouw klanten. Zo kom je onder andere te weten of er specifieke uitgangspunten, randvoorwaarden, mogelijkheden of beperkingen zijn waar je rekening mee moet houden. In een later stadium gebruik je deze om conceptuele keuzes te maken.
Trek je samen op met een partner als Dunck? Dan is deze stap tegelijkertijd heel nuttig voor onze specialisten om zich onder te dompelen in jullie wereld.
Stap 1B: Strategische ontwerpkeuzes maken
Op basis van de verzamelde businessinzichten zet je de volgende stap. Dit betreft het maken van strategische ontwerpkeuzes. Deze keuzes zijn bepalend voor de configuratie van het programma.
Allereerst zijn er verschillende verschijningsvormen van loyaliteitsprogramma’s. Hierover kun je meer lezen in ons blog ‘Wat is een loyaliteitsprogramma?’. Ben je er uit welk type loyaliteitsprogramma bij jouw organisatie past? Dan kun je vervolgens de ontwerpkeuzes maken.
Enkele relevante ontwerpvragen, o.a.:
- Doelgroep: Voor welke klanten wil je het programma inzetten? Wat is de omvang van deze groep?
Wat kenmerkt hun profiel? Zijn er bepaalde klant(groep)en uitgesloten? - Doelstellingen: Wat wil je bij deze doelgroep bereiken? Welke KPI’s ga je hanteren?
Welk klantgedrag is hiervoor gewenst? Hoe ga je dit klantgedrag meten? - Deelname: Op welke wijze worden klanten uitgenodigd? Waar kunnen klanten deelnemen?
Hoe ziet het deelnameproces eruit? Welke voorwaarden gelden er?
- Beloning: Wat wordt de samenstelling van het benefitpakket? Aan welke kwaliteitscriteria dient dit te voldoen?
Welke tegenprestatie verwachten we van deelnemers? Hoe kunnen deelnemers van deze benefits gebruik maken?
Stap 1C: Het concept uitwerken
Heb je de belangrijkste strategische ontwerpkeuzes gemaakt? Dan vervolg je met het uitwerken van het concept. Dit betreft het vertalen van de strategie naar woord en beeld. Zo blijft het niet bij een goed onderbouwd idee, maar gaat het ook écht tot de verbeelding spreken en leven in de organisatie.
In deze stap werk je voornamelijk onderdelen uit die de klantbeleving bepalen. Welke onderdelen dit zijn is afhankelijk van het gekozen programma type.
De volgende onderdelen zien we vaak terug:
- Identiteit: naamgeving, pay-off en “ziel” van het programma
- Promotionele kanalen: owned, paid, earned media kanalen
- Deelnemerscommunicatie: hoofddrager (bijv. web/app/pas);
werving en onboarding, activatie en reactivatie, benefitcommunicatie, procescommunicatie, servicedesk
Op ons kennisplatform Loyalty Facts kun je in ons blog ‘Loyalty Marketing DNA’ nog veel meer lezen over de universele bouwstenen van loyaliteitsprogramma’s en -campagnes.
Stap 1D: De businesscase opstellen
Voordat je doorgaat naar de volgende fases is het verstandig om een businesscase op te stellen. Op basis van de strategische en conceptuele uitwerkingen reken je hiermee de verwachte kosten en baten van het programma door. Met de inzichten die dit oplevert kun je gemaakte keuzes bestendigen of nog herzien.
De uitkomst van zo’n businesscase is een ROI (Return On Investment). Dit kengetal wordt vaak gebruikt om een investeringsbeslissing te nemen. Om je te helpen bij het opstellen van een businesscase maakten onze specialisten een handige rekentool en schreven hierbij een begeleidend blog.
Fase 2: Detaillering
Aan de hand van de uitkomsten uit fase 1 zet je de volgende stappen in het traject. Bij het detailleren maak je een concrete vertaling van het concept naar definitieve keuzes voor in een implementatieplan.
Het resultaat: een compleet draaiboek voor de implementatie.
De volgende onderdelen zien we vaak terug:
- Vormgeving: wireframes, sitemap, webdesign, mailtemplate
- Systemen: keuze voor loyalty platform en benodigde modules
- Functioneel ontwerp: benodigde data, bestanden, uitwisseling
- Organisatie: betrokkenen, rolverdeling, benodigde capaciteit
- Financieel: begroting, besluitvorming
- Planning: fasering, milestones