De kracht van focusgroepen
Focusgroepen zijn essentieel zijn voor organisaties! Lees in deze blog waarom dit zo is, welke soorten focusgroepen bestaan en hoe je deze optimaal inzet voor belangrijke inzichten.
Een loyaliteitsprogramma is een krachtig instrument om winstgevende klantrelaties te ontwikkelen en behouden. Je ziet dit soort programma’s veel terug in zowel B2B als B2C situaties. Maar hoe doen al die bedrijven dat toch? Wat voor traject ging er aan hun programma vooraf? En hoe kun je ook zelf een succesvol loyaliteitsprogramma ontwikkelen?
Door de jaren heen hebben wij bij Dunck Loyalty veel bedrijven mogen helpen om succesvolle loyaliteitsprogramma’s te ontwikkelen. Op basis van onze kennis en ervaring hebben wij een inmiddels beproefde methodiek samengesteld. Hierbij nemen we bedrijven van A tot Z bij de hand om de juiste keuzes te maken, te behoeden voor ontwerpfouten en uiteindelijk het maximale uit het programma te halen.
In dit blog nemen we je middels onderstaand schema in vogelvlucht mee door de belangrijkste stappen om een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen.
Ieder succesvol programma begint met een goed doordacht en aansprekend concept. Tijdens de conceptfase bepalen we de programma strategie en vertalen we deze naar woord en beeld. De conceptfase bestaat uit 4 stappen.
Het resultaat: een goed onderbouwd idee dat tot de verbeelding spreekt en écht gaat leven in de organisatie.
Een succesvol programma sluit naadloos aan bij de businesscontext van de organisatie. Het is namelijk een verlengstuk van de klant- en merkbeleving. Daarom willen bedrijven tegenwoordig geen dertien in een dozijn, maar een programma met een herkenbare identiteit.
Het is dus raadzaam om eerst de businesscontext goed in kaart te brengen. Dat doe je door inzichten te verzamelen over de markt, jouw organisatie en natuurlijk jouw klanten. Zo kom je onder andere te weten of er specifieke uitgangspunten, randvoorwaarden, mogelijkheden of beperkingen zijn waar je rekening mee moet houden. In een later stadium gebruik je deze om conceptuele keuzes te maken.
Trek je samen op met een partner als Dunck? Dan is deze stap tegelijkertijd heel nuttig voor onze specialisten om zich onder te dompelen in jullie wereld.
Op basis van de verzamelde businessinzichten zet je de volgende stap. Dit betreft het maken van strategische ontwerpkeuzes. Deze keuzes zijn bepalend voor de configuratie van het programma.
Allereerst zijn er verschillende verschijningsvormen van loyaliteitsprogramma’s. Hierover kun je meer lezen in ons blog ‘Wat is een loyaliteitsprogramma?’. Ben je er uit welk type loyaliteitsprogramma bij jouw organisatie past? Dan kun je vervolgens de ontwerpkeuzes maken.
Enkele relevante ontwerpvragen, o.a.:
Heb je de belangrijkste strategische ontwerpkeuzes gemaakt? Dan vervolg je met het uitwerken van het concept. Dit betreft het vertalen van de strategie naar woord en beeld. Zo blijft het niet bij een goed onderbouwd idee, maar gaat het ook écht tot de verbeelding spreken en leven in de organisatie.
In deze stap werk je voornamelijk onderdelen uit die de klantbeleving bepalen. Welke onderdelen dit zijn is afhankelijk van het gekozen programma type.
De volgende onderdelen zien we vaak terug:
Op ons kennisplatform Loyalty Facts kun je in ons blog ‘Loyalty Marketing DNA’ nog veel meer lezen over de universele bouwstenen van loyaliteitsprogramma’s en -campagnes.
Voordat je doorgaat naar de volgende fases is het verstandig om een businesscase op te stellen. Op basis van de strategische en conceptuele uitwerkingen reken je hiermee de verwachte kosten en baten van het programma door. Met de inzichten die dit oplevert kun je gemaakte keuzes bestendigen of nog herzien.
De uitkomst van zo’n businesscase is een ROI (Return On Investment). Dit kengetal wordt vaak gebruikt om een investeringsbeslissing te nemen. Om je te helpen bij het opstellen van een businesscase maakten onze specialisten een handige rekentool en schreven hierbij een begeleidend blog.
Aan de hand van de uitkomsten uit fase 1 zet je de volgende stappen in het traject. Bij het detailleren maak je een concrete vertaling van het concept naar definitieve keuzes voor in een implementatieplan.
Het resultaat: een compleet draaiboek voor de implementatie.
De volgende onderdelen zien we vaak terug:
Benieuwd hoe je voor jouw organisatie een geschikt loyaliteitsprogramma opzet? Download dan onze ultieme gids voor het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma.
Benieuwd hoe je voor jouw organisatie een geschikt loyaliteitsprogramma opzet? Download dan onze ultieme gids voor het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma.
Tijdens de implementatie breng je het volledige programma in praktijk. In deze fases haken meerdere disciplines aan. Denk bijvoorbeeld aan designers, tekstschrijvers en developers. Trek je samen op met een partner als Dunck? Dan kan Dunck dit in zijn geheel of gedeeltelijk voor je uit handen nemen, inclusief het projectmanagement.
De volgende onderdelen zien we vaak terug:
Het moment van lanceren is bijna aangebroken. Maar niet voordat alle functionaliteiten van het programma uitvoerig zijn getest. Je wilt immers dat klanten direct een positieve ervaring hebben. Doorloop daarom alle handelingen die zowel medewerkers als klanten kunnen verrichten. Een professionele partner als Dunck heeft uitgebreide testprotocollen zodat je niks over het hoofd ziet. Het is raadzaam om ook enkele collega’s en/of klanten bij het testen te betrekken. Zo kun je zien of voor onbekenden duidelijk is wat er van hen wordt verwacht.
Uit de testrondes komen vaak nog wel wat kleine actiepunten naar voren. Zijn alle actiepunten opgepakt? Dan ben je klaar voor de lancering. Dit is hét moment waarop je het programma groots introduceert. Zowel intern (richting medewerkers) als extern (richting klanten). Een feestelijk moment waar hard voor is gewerkt.
Alle gekozen kanalen staan vanaf het moment van lanceren (meestal gelijktijdig) in het teken van het programma. Klanten zien promotionele uitingen en kunnen aan het programma deelnemen. Door jouw perfecte voorbereiding kun je nu rustig achterover leunen en zien hoe de eerste resultaten en enthousiaste reacties binnenkomen.
Door het lezen van dit blog ben je bekend met de belangrijkste stappen om een succesvol loyaliteitsprogramma te ontwikkelen. Wil je zelf aan de slag of schakel je liever de hulp in van een specialist? Ontdek in dit blog de voordelen van zelf doen versus uitbesteden.
Dunck helpt je graag om de juiste keuzes te maken, te behoeden voor ontwerpfouten en het maximale uit jouw programma te halen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Onze loyalty specialisten denken graag met je mee. Neem contact op en laat je vrijblijvend inspireren.
Start direct met Loyalty Marketing
Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!
Focusgroepen zijn essentieel zijn voor organisaties! Lees in deze blog waarom dit zo is, welke soorten focusgroepen bestaan en hoe je deze optimaal inzet voor belangrijke inzichten.
Ben jij al genoeg gefocust op klantbehoud? Lees hier waarom het behouden van klanten essentieel is voor langdurig succes van een bedrijf.
In deze blog ontdek je wat de impact van werving, service en concurrentie op klantloyaliteit is en hoe grafieken helpen bij het strategische behoud en groei van klantloyaliteit.
© Copyright – Dunck B.V.
Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook!
Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.