Een succesvol loyaliteitsprogramma ontwikkelen? Zo doe je dat!

Leon Toonen
Loyalty Consultant

Een succesvol loyaliteitsprogramma ontwikkelen? Zo doe je dat!

Een loyaliteitsprogramma is een krachtig instrument om winstgevende klantrelaties te ontwikkelen en behouden. Je ziet dit soort programma’s veel terug in zowel B2B als B2C situaties. Maar hoe doen al die bedrijven dat toch? Wat voor traject ging er aan hun programma vooraf? En hoe kun je ook zelf een succesvol loyaliteitsprogramma ontwikkelen?

Inhoudsopgave

Door de jaren heen hebben wij bij Dunck Loyalty veel bedrijven mogen helpen om succesvolle loyaliteitsprogramma’s te ontwikkelen. Op basis van onze kennis en ervaring hebben wij een inmiddels beproefde methodiek samengesteld. Hierbij nemen we bedrijven van A tot Z bij de hand om de juiste keuzes te maken, te behoeden voor ontwerpfouten en uiteindelijk het maximale uit het programma te halen.

In dit blog nemen we je middels onderstaand schema in vogelvlucht mee door de belangrijkste stappen om een loyaliteitsprogramma te ontwikkelen.

Loyaliteitsprogramma ontwikkelen

Fase 1: Concept

Ieder succesvol programma begint met een goed doordacht en aansprekend concept. Tijdens de conceptfase bepalen we de programma strategie en vertalen we deze naar woord en beeld. De conceptfase bestaat uit 4 stappen.

Het resultaat: een goed onderbouwd idee dat tot de verbeelding spreekt en écht gaat leven in de organisatie.

Stap 1A: De businesscontext analyseren

Een succesvol programma sluit naadloos aan bij de businesscontext van de organisatie. Het is namelijk een verlengstuk van de klant- en merkbeleving. Daarom willen bedrijven tegenwoordig geen dertien in een dozijn, maar een programma met een herkenbare identiteit.

Het is dus raadzaam om eerst de businesscontext goed in kaart te brengen. Dat doe je door inzichten te verzamelen over de markt, jouw organisatie en natuurlijk jouw klanten. Zo kom je onder andere te weten of er specifieke uitgangspunten, randvoorwaarden, mogelijkheden of beperkingen zijn waar je rekening mee moet houden. In een later stadium gebruik je deze om conceptuele keuzes te maken.

Trek je samen op met een partner als Dunck? Dan is deze stap tegelijkertijd heel nuttig voor onze specialisten om zich onder te dompelen in jullie wereld.

Stap 1B: Strategische ontwerpkeuzes maken

Op basis van de verzamelde businessinzichten zet je de volgende stap. Dit betreft het maken van strategische ontwerpkeuzes. Deze keuzes zijn bepalend voor de configuratie van het programma.

Allereerst zijn er verschillende verschijningsvormen van loyaliteitsprogramma’s. Hierover kun je meer lezen in ons blog ‘Wat is een loyaliteitsprogramma?’. Ben je er uit welk type loyaliteitsprogramma bij jouw organisatie past? Dan kun je vervolgens de ontwerpkeuzes maken.

Enkele relevante ontwerpvragen, o.a.:

  • Doelgroep: Voor welke klanten wil je het programma inzetten? Wat is de omvang van deze groep?
    Wat kenmerkt hun profiel? Zijn er bepaalde klant(groep)en uitgesloten?
  • Doelstellingen: Wat wil je bij deze doelgroep bereiken? Welke KPI’s ga je hanteren?
    Welk klantgedrag is hiervoor gewenst? Hoe ga je dit klantgedrag meten?
  • Deelname: Op welke wijze worden klanten uitgenodigd? Waar kunnen klanten deelnemen?
    Hoe ziet het deelnameproces eruit? Welke voorwaarden gelden er?
  • Beloning: Wat wordt de samenstelling van het benefitpakket? Aan welke kwaliteitscriteria dient dit te voldoen?
    Welke tegenprestatie verwachten we van deelnemers? Hoe kunnen deelnemers van deze benefits gebruik maken?

Stap 1C: Het concept uitwerken

Heb je de belangrijkste strategische ontwerpkeuzes gemaakt? Dan vervolg je met het uitwerken van het concept. Dit betreft het vertalen van de strategie naar woord en beeld. Zo blijft het niet bij een goed onderbouwd idee, maar gaat het ook écht tot de verbeelding spreken en leven in de organisatie.

In deze stap werk je voornamelijk onderdelen uit die de klantbeleving bepalen. Welke onderdelen dit zijn is afhankelijk van het gekozen programma type.

De volgende onderdelen zien we vaak terug:

    • Identiteit: naamgeving, pay-off en “ziel” van het programma
    • Promotionele kanalen: owned, paid, earned media kanalen
    • Deelnemerscommunicatie: hoofddrager (bijv. web/app/pas);
      werving en onboarding, activatie en reactivatie, benefitcommunicatie, procescommunicatie, servicedesk

Op ons kennisplatform Loyalty Facts kun je in ons blog ‘Loyalty Marketing DNA’ nog veel meer lezen over de universele bouwstenen van loyaliteitsprogramma’s en -campagnes.

Stap 1D: De businesscase opstellen

Voordat je doorgaat naar de volgende fases is het verstandig om een businesscase op te stellen. Op basis van de strategische en conceptuele uitwerkingen reken je hiermee de verwachte kosten en baten van het programma door. Met de inzichten die dit oplevert kun je gemaakte keuzes bestendigen of nog herzien.

De uitkomst van zo’n businesscase is een ROI (Return On Investment). Dit kengetal wordt vaak gebruikt om een investeringsbeslissing te nemen. Om je te helpen bij het opstellen van een businesscase maakten onze specialisten een handige rekentool en schreven hierbij een begeleidend blog.

 

Fase 2: Detaillering

Aan de hand van de uitkomsten uit fase 1 zet je de volgende stappen in het traject. Bij het detailleren maak je een concrete vertaling van het concept naar definitieve keuzes voor in een implementatieplan.

Het resultaat: een compleet draaiboek voor de implementatie.

De volgende onderdelen zien we vaak terug:

  • Vormgeving: wireframes, sitemap, webdesign, mailtemplate
  • Systemen: keuze voor loyalty platform en benodigde modules
  • Functioneel ontwerp: benodigde data, bestanden, uitwisseling
  • Organisatie: betrokkenen, rolverdeling, benodigde capaciteit
  • Financieel: begroting, besluitvorming
  • Planning: fasering, milestones

Benieuwd hoe je voor jouw organisatie een geschikt loyaliteitsprogramma opzet? Download dan onze ultieme gids voor het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma.

Benieuwd hoe je voor jouw organisatie een geschikt loyaliteitsprogramma opzet? Download dan onze ultieme gids voor het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma.

Fase 3: Implementatie

Tijdens de implementatie breng je het volledige programma in praktijk. In deze fases haken meerdere disciplines aan. Denk bijvoorbeeld aan designers, tekstschrijvers en developers. Trek je samen op met een partner als Dunck? Dan kan Dunck dit in zijn geheel of gedeeltelijk voor je uit handen nemen, inclusief het projectmanagement.

De volgende onderdelen zien we vaak terug:

  • Front-end: creatie & implementatie alle web/app pagina’s, testen
  • Back-end: server, hosting, database, beheer omgeving, dashboard
  • Benefits: organisatie van inkoop & fulfilment van volledige assortiment
  • Communicatie: content voor promotie- en deelnemerscommunicatie
  • Overige content: FAQ, algemene voorwaarden, privacystatement, etc
  • Servicedesk: inrichten CRM, mailbox, telefooncentrale, service protocol

 

Fase 4: Testen & lanceren programma

Het moment van lanceren is bijna aangebroken. Maar niet voordat alle functionaliteiten van het programma uitvoerig zijn getest. Je wilt immers dat klanten direct een positieve ervaring hebben. Doorloop daarom alle handelingen die zowel medewerkers als klanten kunnen verrichten. Een professionele partner als Dunck heeft uitgebreide testprotocollen zodat je niks over het hoofd ziet. Het is raadzaam om ook enkele collega’s en/of klanten bij het testen te betrekken. Zo kun je zien of voor onbekenden duidelijk is wat er van hen wordt verwacht.

Uit de testrondes komen vaak nog wel wat kleine actiepunten naar voren. Zijn alle actiepunten opgepakt? Dan ben je klaar voor de lancering. Dit is hét moment waarop je het programma groots introduceert. Zowel intern (richting medewerkers) als extern (richting klanten). Een feestelijk moment waar hard voor is gewerkt.

Alle gekozen kanalen staan vanaf het moment van lanceren (meestal gelijktijdig) in het teken van het programma. Klanten zien promotionele uitingen en kunnen aan het programma deelnemen. Door jouw perfecte voorbereiding kun je nu rustig achterover leunen en zien hoe de eerste resultaten en enthousiaste reacties binnenkomen.

 

Ook een succesvol loyaliteitsprogramma ontwikkelen?

Door het lezen van dit blog ben je bekend met de belangrijkste stappen om een succesvol loyaliteitsprogramma te ontwikkelen. Wil je zelf aan de slag of schakel je liever de hulp in van een specialist? Ontdek in dit blog de voordelen van zelf doen versus uitbesteden.

Dunck helpt je graag om de juiste keuzes te maken, te behoeden voor ontwerpfouten en het maximale uit jouw programma te halen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Onze loyalty specialisten denken graag met je mee. Neem contact op en laat je vrijblijvend inspireren.

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Focusgroep

De kracht van focusgroepen

Focusgroepen leveren vaak waardevolle inzichten op, maar het succesvol organiseren ervan vergt zorgvuldige overwegingen. Welke vorm en opzet moet je kiezen? Hoe interpreteer je de resultaten? Ontdek het in dit blog.

Lees meer
Een loyaliteitsprogramma is een krachtig instrument om winstgevende klantrelaties te ontwikkelen en behouden. Maar hoe ontwikkel je een succesvol loyaliteitsprogramma?

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Download nu!

De ultieme gids voor het opzetten van een effectief loyaliteitsprogramma

  • Maak een strategisch en toekomstgericht loyaliteitsprogramma 
  • Acht hoofdstukken vol met handige tips en voorbeelden
  • Stapsgewijze instructie voor jouw doelgroepsanalyse en nog veel meer!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.