Wat is het verschil tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit?

Leon Toonen
Sr. Loyalty Consultant

Zowel klanttevredenheid als klantloyaliteit zijn twee belangrijke aspecten bij het ontwikkelen en behouden van winstgevende klantrelaties. Beide aspecten hangen sterk met elkaar samen en worden vaak door elkaar heen gebruikt, maar toch zijn ze verschillend. Hoe dat zit ontdek je in dit blog.

Inhoudsopgave

Wat is klanttevredenheid?

Volgens Philip Kotler, een autoriteit op het gebied van marketing, wordt klanttevredenheid gedefinieerd als:

“het gevoel van genoegen of teleurstelling dat ontstaat uit het vergelijken van de waargenomen prestaties van een product of dienst in relatie tot de verwachtingen van de klant.”

Met andere woorden, klanttevredenheid is gebaseerd op hoe goed een product of dienst de verwachtingen van de klant overtreft of voldoet. Het is een subjectieve evaluatie die voortkomt uit de perceptie van de klant over hun ervaring met een bedrijf.

Hoe ontstaat klanttevredenheid?

De definitie van Kotler sluit nauw aan bij de welbekende ‘expectation disconfirmation theory’ van Oliver. Deze theorie stelt dat klanttevredenheid ontstaat wanneer de werkelijke prestaties van een product of dienst de verwachtingen van de klant overtreffen. Het draait allemaal om de kloof tussen wat de klant verwacht en wat daadwerkelijk wordt geleverd.

Model: Expectation disconfirmation theory, Oliver (1980)

klanttevredenheid

 

Wanneer de klant positieve ervaringen heeft die hoger zijn dan wat hij/zij had verwacht, ontstaat er een gevoel van tevredenheid. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een product of dienst beter presteert dan de klant had verwacht, of wanneer de klant extra voordelen of onverwachte verrassingen ervaart tijdens hun interactie met een bedrijf.

Aan de andere kant, wanneer de werkelijke prestaties van een product of dienst onder de verwachtingen van de klant liggen, ontstaat er teleurstelling en een lagere mate van klanttevredenheid. Dit benadrukt het belang voor bedrijven om niet alleen te voldoen aan, maar ook de verwachtingen van klanten te overtreffen om een positieve klanttevredenheid te creëren.

Wil jij handige tips die jou helpen om te starten met loyaliteitsmarketing? Download dan 10 tips van onze Loyalty Experts.

Wil jij handige tips die jou helpen om te starten met loyaliteitsmarketing? Download dan 10 tips van onze Loyalty Experts.

Tevreden klanten zijn nog geen loyale klanten

Start direct met Loyalty Marketing

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? 

Hoe kunnen wij jou helpen met jouw loyaltyvraagstuk? Neem contact met ons op!

Meer blogs

Er zit wel degelijk een groot verschil tussen klanttevredenheid en klantloyaliteit. Lees snel verder om erachter te komen wat dat verschil inhoudt.

Neem direct contact op

Wij helpen je graag verder met jouw loyaliteitsvraagstuk! Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Aan de slag met Loyalty Marketing?

Download nu: 10 tips van onze Loyalty Specialisten!

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Bel of je mail je ons liever? Dat kan natuurlijk ook! 

Solliciteren

Doe hieronder snel jouw sollicitatie. Door je gegevens achter te laten weten wij wie jij bent en kunnen wij contact met je opnemen. Binnen 14 dagen nemen wij jouw sollicitatie in behandeling.